Skilda åsikter om underhållsavtal i Karlshamn
Förhållandet mellan bolaget och Hyresgästföreningen har fått sig en törn efter att båda parter gått ut med hårda ord om den andre.
För att underlätta framtida förhandlingar vill nu Hyresgästföreningen förhandla om parternas överenskommelse om en femårig underhållssatsning.
2011 kom de överens om att under fem års tid satsa ett antal miljoner kronor på underhållet. Karlshamnsbostäder hävdar att detta innebär en årlig hyreshöjning med minst två procent, medan Hyresgästföreningen menar att någon procentsats aldrig har nämnts.
Det underhållsavtal som det hänvisas till har dessutom aldrig skrivits, säger Hyresgästföreningen. Allt som finns är en avsiktsförklaring i ett förhandlingsprotokoll.
– Det är inte det att vi inte vill att de ska satsa de här tre miljonerna, men det är inget som säger att de ska ha två procents höjning, vi har aldrig kommit överens om det, säger Hyresgästföreningens förhandlare Robin Toftin.
Karlshamnsbostäder gick å sin sida i december ut med direktavisering till hyresgästerna av en tvåprocentig hyreshöjning trots att hyresförhandlingarna inte var avslutade. I sitt brev till hyresgästerna nämner bolaget att årets underhållssatsning med tre miljoner kronor motsvarar två procents hyreshöjning.
– Jag har ingen åsikt, men vi vill gärna att vi träffas och förhandlar och kan lösa upp de här knutarna, säger Karlshamnsbostäders vice ordförande Ola Persson (C).
Han var tillsammans med ordförande Kerstin Gustafson (S) den som fick ta emot förhandlingsframställan från Hyresgästföreningen eftersom de är bolagets firmatecknare. Själva förhandlingarna sköts däremot av Karlshamnsbostäders tjänstemän. Bolagsstyrelsen stod helt och hållet bakom direktaviseringen av hyrorna, berättar Ola Persson.
Men det är att underhållsavtalet aldrig har upprättats?
– Det är en tolkningsfråga. Vi har en tolkning och Hyresgästföreningen har en tolkning.
Hur kan man ha olika åsikter om det här? Är inte ett avtal ett klart definierat papper?
– Vi har uppfattningen att det finns ett avtal. De har uppfattat det på ett annat sätt.
Parterna stod mycket långt ifrån varandra i förhandlingarna, men till slut blev det ändå en hyresöverenskommelse om en höjning med 1,6 procent.
Men relationen mellan parterna är stukad och Hyresgästföreningen hänvisar till samarbetssvårigheter när de nu påkallar förhandling om underhållsavtalet.
– Vi måste klargöra syftet med den här skrivelsen om underhållet, så att vi klargör hur vi ska hantera det för att underlätta framtida förhandlingar.