Medlem kan få ersättning efter miss av Hyresgästföreningen
Hyresgästen anser fortfarande att hyran är för hög och Hyresgästföreningen gör därför en ny ansökan om hyressänkning till hyresnämnden i Jönköping. Men på grund av missen med den första ansökan är det svårt att få igenom krav på sänkt hyra för den period som gått. Hyresgästföreningen vill ändå hålla sin medlem skadeslös och kommer efter ett eventuellt hyresnämndsbeslut om hyressänkning att ta upp en diskussion om ersättning för de månader av för hög hyra som inte kommer med i underlaget.
Frågan om hyresnivån för en Kalmarlägenhet har fått vänta länge på beslut. Än så länge har det gått 20 månader från det att Hyresgästföreningen lämnade sin ansökan till hyresnämnden i Jönköping. Den långa handläggningstiden har anmälts till JO och för tre veckor sedan var det till slut dags för hyresnämndens sammanträde i ärendet.
Men nu har hyresgästens ombud från Hyresgästföreningen återkallat ärendet från hyresnämnden.
Bakgrunden är en formell miss. Enligt hyreslagen ska fastighetsägaren få meddelande om att hyresgästen önskar en hyresnedsättning en månad innan en ansökan skickas till hyresnämnden. I det här fallet skickades brevet till fastighetsägaren inte som ett rekommenderat brev och därför är det svårt att veta exakt när hen tog emot det. För att allt skulle vara formellt riktigt skiljer det nu tre dagar tills att rätt tidsmarginal uppnåtts från att fastighetsägaren säger sig ha tagit emot brevet till dess att ansökan från Hyresgästföreningen kom in till hyresnämnden.
Därmed faller grunden för prövning av hyran. Det olyckliga i sammanhanget är att det tagit så lång tid från ansökan till själva sammanträdet att missen inte upptäcktes förrän i september i år.
Innan månadens slut kommer Hyresgästföreningen att lämna in en ny ansökan till hyresnämnden.
Läs mer: