Annons

”Växjöhem är okunniga”

Växjö Det är skrämmande att Växjöhem tror att det går att ensidigt säga upp en förhandlingsöverenskommelse. Det anser Eva-Britt Svensson, Hyresgästföreningen Växjö.

– Det är oroväckande och bekymmersamt att ett allmännyttigt bostadsföretag dels saknar kun-skaper om hyresjuridik och dels inte kontaktar Hyresgästföreningen innan man går ut med – i detta fall felaktig – information till hyresgästerna. Kanske finns kunskaperna om hyresjuridiken och Växjöhems styrelse bara struntar i att följa regelverket – men det ju gör inte saken bättre.

Det är Eva-Britt Svensson, vice ordförande i Hyresgästföreningen Växjö, som ryter till.

Läs ocksåMimer höjer hyrorna med 5 procent – vice vd:n: ”Jag tycker att vi har landat på en nivå som är schysst”Tvådelad bild: till vänster: halvkroppsporträtt på Gustav Hanstad, Mimer, i grå kavaj. Till höger: sedlar i närbild som någon håller i. Mimer hyreshöjning 2025

Hem & Hyra har tidigare berättat att Växjöhem ensidigt sagt upp avtalet om HLU som tidi-gare tecknats med Hyresgästföreningen. HLU betyder hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll och innebär att en hyresgäst kan tacka nej till underhåll i lägenheten och därför en gång om året får en rabatt på hyran motsvarande vad underhållet skulle ha kostat.

Att göra på det här viset är inte juridiskt hållbart och ett brott mot både förhandlingsordningen och hyreslagen, säger Eva-Britt Svensson.

– Det är exempelvis samma regler som för överenskommelser om hyrans storlek. Hur skulle det exempelvis se ut om hyresvärden Växjöhem i stället för att förhandla om hyrorna bara skickade över ett meddelande till hyresgästerna där de säger att från och med nästa månad så höjer vi hyrorna med 200 kronor? frågar Eva-Britt Svensson retoriskt.

Annons
Läs ocksåDubbelhöjning ger årets högsta hyreshöjning hittills: ”Vi låg lägre än andra förra året”Tvådelad bild: Porträttfoto på Magnus Lager i färgglad rutig skjorta, Hoforshus-skylt på en tegelfasad med fönster. Hyreshöjning Hoforshus 2025

Jan Pyrell (C), ordförande i Växjöhems styrelse har sagt till Hem & Hyra att en del hyresgäster verkar ha hyresrabatten som en slags inkomstförsäkring.

– Det har jag inga synpunkter på vad enskilda hyresgäster gör, men det handlar om hyresgästens egna rätt att påverka sitt eget boende, säger Eva-Britt Svensson.

Enligt Smålandsposten kostar det underhåll som hyresgästerna frivilligt avstått ifrån 55 miljoner kronor. Mycket pengar som gör att Jan Pyrell vill stoppa rabatten, och även få koll på underhållsnivån.

Läs ocksåDeras hiss fastnar en gång i veckan – trots åratal av felanmälningar

– Det fråntar inte Växjöhem skyldigheten att förhandla. Det är inte speciellt bra för samarbetet (med Hyresgästföreningen) att säga upp ett avtal ensidigt utan förhandling, säger Eva-Britt Svensson.

– Vi betalar ju underhållet. Och vi har en överenskommelse om att hyresgästerna själva styr över när det görs, då kan inte bolaget ensidigt dra in underhållet.

Annons

Och om det nu är så att Växjöhem anser och är kritiska mot att deras hyresgäster använder hyresrabatten som en eventuell inkomstförsäkring så ska det inte heller vara en inkomstförsäkring för bostadsbolaget. De pengarna ska gå till underhåll, anser Eva-Britt Svensson.

– Jag antar att han menar att om hyresgästerna väntar för länge med underhåll så kan det bli dyrare, men vi kan förhandla om att man inte kan säga nej till nödvändigt underhåll. Vi har ett gemensamt intresse av att värdet säkras.

Hem & Hyra har sökt Jan Pyrell för en kommentar.

Läs också Marianne, Magnus och Mikael tvingas leva i förfallet hus – mitt i lyxområdet: ”Som att vi inte har människovärde” Fördubblad p-avgift efter bostadsbolagets räntesmäll – hyresgästen Nathalie: ”Känns väldigt överdrivet”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.