Annons

Växjöhem riskerar skadestånd

Växjö Hyresgästföreningen har gett Växjöhem en underrättelse om skadeståndsanspråk. Det handlar om agerandet kring det hyresgäststyrda underhållet, HLU.

Hyresgästföreningens kamp för det hyresgäststyrda underhållet, HLU, har tagit ett nytt steg.

I dagarna lämnade Hyresgästföreningen in en så kallad underrättelse om skadeståndsanspråk till Växjöhem. En underrättelse innebär att preskriptionstiden hålls och dörren är öppen för en stämningsansökan inom två år.

Läs ocksåMimer höjer hyrorna med 5 procent – vice vd:n: ”Jag tycker att vi har landat på en nivå som är schysst”Tvådelad bild: till vänster: halvkroppsporträtt på Gustav Hanstad, Mimer, i grå kavaj. Till höger: sedlar i närbild som någon håller i. Mimer hyreshöjning 2025

– Framför allt är detta en markering från Hyresgästföreningens sida, att det inte är okej att ensidigt säga upp en överenskommelse. Växjöhem bryter mot hyresförhandlingslagen och förhandlingsordningen. Sker ingen rättelse kommer vi förr eller senare att gå vidare, säger Dennis Nilsson, förhandlare för Hyresgästföreningen.

Hur stort skadestånd kräver ni?

Annons

– Själva anspråket är för närvarande 100 000 kronor men det här handlar inte om summan i sig utan detta är en markering. Vi backar inte i frågan och vägrar bli överkörda, säger Dennis Nilsson.

Läs ocksåDubbelhöjning ger årets högsta hyreshöjning hittills: ”Vi låg lägre än andra förra året”Tvådelad bild: Porträttfoto på Magnus Lager i färgglad rutig skjorta, Hoforshus-skylt på en tegelfasad med fönster. Hyreshöjning Hoforshus 2025

Carina Herbertsson, tf vd för Växjöhem, har tagit emot underrättelsen.

– I dagsläget har jag ingen kommentar kring detta, utan ärendet får ha sin gång, säger Carina Herbertsson.

Läs mer:

Annons
Läs ocksåDeras hiss fastnar en gång i veckan – trots åratal av felanmälningar

”Växjöhem är okunniga”

Växjöhem vill stoppa HLU

Läs också Marianne, Magnus och Mikael tvingas leva i förfallet hus – mitt i lyxområdet: ”Som att vi inte har människovärde” Fördubblad p-avgift efter bostadsbolagets räntesmäll – hyresgästen Nathalie: ”Känns väldigt överdrivet”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.