Arbetet prioriterades bort − hyresgästen fryser fortfarande
Hyresgästen bor i en av kommunala Bostadsbolaget i Mjölbys lägenheter i Mjölby tätort. När hon i våras vände sig till hyresnämnden med begäran om åtgärdsföreläggande, det vill säga att nämnden skulle besluta att värden måste rätta till bristerna, så blev resultatet en överenskommelse.
Värden åtog sig att utreda orsakerna bakom att lägenheten upplevs som kall och dragig och hyresgästen fick ett hyresavdrag på 1 200 kronor för att hon frusit hemma under den gångna vintern.
Men när sommaren gick mot sitt slut och hyresgästen fortfarande inte hört något från värden om eventuella åtgärder så vände hon sig till hyresnämnden igen, med en ny ansökan.
I ett yttrande till hyresnämnden skriver Marcus Nejdel, energiansvarig på Bostadsbolaget, att man redan i början av sommaren beställde en översyn av fönster, balkongdörr och tätningslister av en entreprenör. Men arbetet utfördes aldrig utan prioriterades bort av entreprenören eftersom sommaren var varm. Bostadsbolaget uppmärksammade inte detta och ifrågasatte därför inte heller varför jobbet inte blev av.
”Detta kan vi enbart beklaga”, skriver Marcus Nejdel i yttrandet till hyresnämnden.
Hela huset ska också få nya termostater. Det arbetet utförs under hösten. När allt är klart planerar Bostadsbolaget att sätta in en temperaturmätare för att kunna läsa av temperaturen i den aktuella lägenheten på distans.