Hyresgäst tvingas betala städnota
När Stångåstaden besiktigade lägenheten, efter att mannen flyttat ut förra våren, var bolaget inte nöjd med städningen och beslutade att anlita en städfirma. Men innan arbetet utfördes renoverades delar av lägenheten.
Den före detta hyresgästen fick så småningom en räkning på sammanlagt drygt 11 000 kronor, som förutom städningen också omfattade ersättning för skador i bostaden.
När hyresgästen vägrade betala valde bolaget att stämma honom. Hyresgästen menar att skadorna fanns när han flyttade in och att lägenheten var städad när han lämnade den.
Mannens juridiska ombud, Zeljko Kranjec på Hyresgästföreningen, är kritisk mot att hyresgästen debiteras för rengöring som skett efter att hantverkare befunnit sig i lägenheten.
– Då finns risk att hyresgästen får betala för sådant som någon annan orsakat, säger han.
Zeljko Kranjec ifrågasätter också bolagets rutiner att låta den externa städfirman själv avgöra hur mycket tid som går åt och därmed vad arbetet kostar.
– Man överlämnar det till ett företag som har intresse av att debitera så många timmar som möjligt och skickar sedan räkningen till hyresgästen. Det är ett problem som alla Stångåstadens hyresgäster riskerar att drabbas av, säger han.
Stångåstadens juridiska ombud, Ulrika Hellekant, menar att hantverkarna städade bort damm och smuts som de orsakat och att flyttstädningen gällde ”gammal smuts”.
Tingsrätten ger Stångåstaden rätt och grundar sig bland annat på fotografier som togs före renoveringen samt vittnesuppgifter om att lägenheten lämnades ostädad. Bolaget får också gehör för sina andra krav.
Hyresgästen har bestämt sig för att överklaga till hovrätten.
– Det innebär förstås en risk eftersom räntan gör att skulden hela tiden växer. Men jag tycker att det här behöver prövas i en högre instans, säger Zeljko Kranjec.
Läs också: Stångåstaden försvarar rutinerna