Annons

Hyresgäst tvingas betala städnota

Linköping Värden lät renovera och skickade sedan städfakturan till hyresgästen som redan hade flyttat. Nu har tingsrätten beslutat att mannen ska betala.
Foto: Jenny Knutsson
Omkring 20 timmar tog det att städa lägenheten, enligt fakturan. Bilden är arrangerad.

När Stångåstaden besiktigade lägenheten, efter att mannen flyttat ut förra våren, var bolaget inte nöjd med städningen och beslutade att anlita en städfirma. Men innan arbetet utfördes renoverades delar av lägenheten.

Den före detta hyresgästen fick så småningom en räkning på sammanlagt drygt 11 000 kronor, som förutom städningen också omfattade ersättning för skador i bostaden.

Läs ocksåMissarna i flyttstädningen stod Sara dyrt: ”Visste inte ens att man kunde dela fönstren”En tudelad bild. Den till vänster föreställer en hand i en grå handske som torkar av en spis med en turkos trasa. Den till höger är en bild på en faktura från Uppsalahem, med namn och lägenhetsnummer etc är överstukna med svart tuschpenna.

När hyresgästen vägrade betala valde bolaget att stämma honom. Hyresgästen menar att skadorna fanns när han flyttade in och att lägenheten var städad när han lämnade den.

Mannens juridiska ombud, Zeljko Kranjec på Hyresgästföreningen, är kritisk mot att hyresgästen debiteras för rengöring som skett efter att hantverkare befunnit sig i lägenheten.

– Då finns risk att hyresgästen får betala för sådant som någon annan orsakat, säger han.

Annons
Läs ocksåFlyttstädade i tre dagar – fick ändå en faktura på 7000 kronor: "Vi fick en chock"En tvådelad bild. Den vänstra är en närbild på en golvmopp på ett golv. Den högra är en bild på en liten familj, en kvinna med bakåtstruket hår i blond hästsvans till vänster, en liten pojke cirka ett år i mitten med vit skjorta och svart fluga, och en man till höger med svart hår.

Zeljko Kranjec ifrågasätter också bolagets rutiner att låta den externa städfirman själv avgöra hur mycket tid som går åt och därmed vad arbetet kostar.

– Man överlämnar det till ett företag som har intresse av att debitera så många timmar som möjligt och skickar sedan räkningen till hyresgästen. Det är ett problem som alla Stångåstadens hyresgäster riskerar att drabbas av, säger han.

Stångåstadens juridiska ombud, Ulrika Hellekant, menar att hantverkarna städade bort damm och smuts som de orsakat och att flyttstädningen gällde ”gammal smuts”.

Läs ocksåHyresgästen lämnade kvar möbler – och död kattTvå bilder. En visar en specificerad faktura där det framkommer att en död katt tagits om hand. Den andra bilden visar en ostädad toalett.

Tingsrätten ger Stångåstaden rätt och grundar sig bland annat på fotografier som togs före renoveringen samt vittnesuppgifter om att lägenheten lämnades ostädad. Bolaget får också gehör för sina andra krav.

Annons

Hyresgästen har bestämt sig för att överklaga till hovrätten.

– Det innebär förstås en risk eftersom räntan gör att skulden hela tiden växer. Men jag tycker att det här behöver prövas i en högre instans, säger Zeljko Kranjec.

Läs också: Stångåstaden försvarar rutinerna

Läs också Elias och Romina tog fajten – fick ersättning för den felkonstruerade duschen Många betalar i onödan – så slapp Julia flytträkningen

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.