Hyresgäster tar strid efter renoveringskaos
Det var i mars förra året som arbetet inleddes med att få bukt med sättningarna i sekelskifteshuset på Södra Promenaden 137 och Skepparegatan 58. Arbetet med pålning och borrning pågick under åtta månader och blev klart till jul. Forfarande pågår arbeten i huset, bland annat ska källare och gatubeläggning återställas.
– Det är ju ett arbete som vi var tvungna att göra för att rädda huset. Mätningar som vi gjort visar att det sjunker och spricker, så det fanns inget val, säger Roger Bergehed på Adekto, som förvaltar hyreshuset på uppdrag av ägaren Rudolf Knopf.
Men bland hyresgästerna är missnöjet stort över hur arbetena har utförts. Att störningarna skulle bli så omfattande hade inte hyresgästen Yenu Dahlström räknat med.
– Oljudet från pålningen och borrningen var så klart värst. De värsta veckorna var det varje dag, fem dagar i veckan. Från sju på morgonen till fyra på eftermiddagen. Jag kunde inte prata i telefon, så högt var ljudet, säger Yenu Dahlström.
Fick ni ingen information innan?
– Inte att det skulle pågå ett år, det var det ingen som fick veta. Det kom information en månad innan, men inte att det skulle bli så här, säger hon.
Yenu Dahlström berättar om avloppsrören som gick sönder under arbetena. Om avloppsvatten som rann ut i hennes hall två gånger. Om smuts och damm som trängt in och om sprickorna i hennes lägenhet som växer i väggar och tak. Några hyresgäster berättar att de tvingats bo hemma hos släktingar och bekanta medan arbetena pågick. Robin Lindström har sagt upp lägenheten och bestämt sig för att flytta.
– Jag jobbade natt och när jag kom hem på morgonen för att sova så drog arbetena i gång. Det gick inte att bo där, jag fick bo hos min mamma och hos bekanta, berättar han.
Som kompensation har hyresvärden betalat ut 5 procent av hyran till de som drabbats, vilket kan ge upp till 2 500 kronor per hyresgäst.
– Vi har fått en kompensation. Det blev drygt tusen spänn för mig, det känns nästan skrattretande. För det är ju så mycket som inte funkat, vi har ju fått leva i oljudet så länge, barnen kan inte leka, skiten och lukten… det är så mycket. Jag förstår ju att de måste påla, men de hade kunnat göra det på ett bättre vis. Informerat mer och kompenserat oss bättre, säger hon.
Men Adekto tycker de har betalat ut en tillräcklig ersättning och de känner inte till att någon skulle flyttat på grund av störningarna.
– Vi har ju skickat ut en fyllig information i god tid innan arbetena började. Vi har aldrig sagt att det skulle ta kortare tid än ett år, säger Roger Bergehed, fastighetsförvaltare på Adekto.
Så här i efterhand hade ni kunnat lösa det här på ett bättre sätt för hyresgästerna?
– Självklart kan man vara efterklok. Men när det gäller ersättningen så fanns det inga liknande fall som vi kunde relatera till, säger han.
Sammanlagt har 29 hyresgäster nu vänt sig till hyresnämnden med krav på högre ersättning för störningarna. Ärendet drivs som medling mellan Hyresgästföreningen, enskilda hyresgäster och Fastighetsägarna och i tisdags hölls förhandlingen bakom stängda dörrar i rätten i Norrköping. Resultatet blev att nämnden gav ett förslag på förlikning.
– Vi har fått en vecka på oss att ta ställning till det hör förslaget. Det enda jag kan säga är att det är bättre än de fem procent som fastighetsägaren har erbjudit tidigare, säger Zeljko Kranjec, jurist på Hyresgästföreningen.