”Jag var inte sjuk, jag var utomlands”
I höstas tog hyresnämnden upp fallet med familjen Chabo i Norrköping, som i flera år påtalat brister i deras lägenhet hos Östgötaporten. Men strax innan förhandlingen skulle börja skickade hyresvärden ett mejl, där bolagets tjänsteman förklarade att han var akut sjuk och att ingen ersättare fanns att få tag på.
Det hade varit ett giltigt skäl att ställa in förhandlingen och låta familjen få vänta ännu längre på besked. Hyresnämnden begärde därför in ett sjukintyg, men något sånt skickade Östgötaporten aldrig in. Orsaken var helt enkelt att det tjänstemannen hade sagt inte var sant.
– Jag var inte sjuk, jag var utomlands på semester. Vi hade missat det här datumet när det här skulle upp i nämnden.
Varför ljög du?
– Ja, vad ska jag säga. Det jag nog menade var att ersättaren var sjuk. Jag kan bara beklaga att det blev så här. Vi kommer självfallet göra alla de åtgärder som hyresnämnden har fattat beslut om. Vi har pratat med hyresgästen och kommer att göra de här jobben i januari.
Hade familjen då behövt gå till hyresnämnden?
– Vi har väldigt sällan ärenden i hyresnämnden, det här är en miss från vår sida.
Hyresnämnden beslutade att fälla Östgötaporten för underhållsbristerna och utfärda ett åtgärdsföreläggande med ett vite på 25 000 kronor. Beslutet innebär att bolaget måste åtgärda bristerna hemma hos familjen senast 31 mars i år.
Läs även: Hyresrådet: ”Det är exceptionellt”