Anki skickade hyran till länsstyrelsen
På idylliska Södermalm i Sundsvall bor Anki Norlin i en trea med son och hund och katt. När de flyttade dit hösten 2012 var hon lycklig. Anki hade bott i samma hus förut, och stormtrivts. Nu blev det helt annorlunda. Det började med att hunden fick klåda. Tonårssonen klagade allt oftare på huvudvärk och när vintern kom var det bara 16 till 17 grader i lägenheten. Luftvärmesystemet verkade inte fungera som det skulle.
I ett och ett halvt år försökte Anki Norlin få det åtgärdat. När hon bara fick beskedet att allt var okej och att hon nog inbillade sig, anlitade hon till slut en auktoriserad ventilationsfirma som gjorde en besiktning.
– Den konstaterade att luftflödet bara var ungefär hälften av vad det borde vara. Då tog jag kontakt med Hyresgästföreningen och fick hjälp att driva på med mer tyngd.
Nu flödar luften bättre. Schäfern Bästa, som svassar runt oss i köket, är nästan av med sin klåda och sonen har inte lika ofta huvudvärk.
Men det tog lång tid och eftersom hyresvärden inte gick med på någon ekonomisk kompensation bedömde Hyresgästföreningens jurist Johan Hermansson att Anki kunde deponera en månadshyra hos länsstyrelsen.
– Jag hade inte vågat göra det själv. Man är ju så rädd att det ska bli påföljder. Men självklart är det ett jättebra verktyg för oss hyresgäster, att vi har något att sätta emot när det blir tokigt.
I början av juli hade tre månader gått sedan Anki Norlin deponerade 7 700 kronor hos länsstyrelsen. Eftersom hyresvärden inte gått till tingsrätten för att få ut pengarna, ansökte hon då om återbetalning.
– Det blir lite plåster på såren, men jag vet fortfarande inte om ventilationen är okej. Jag tänker inte ge mig förrän de har bevisat det.
Anki tipsar
1 Gör alla felanmälningar skriftligt, så att du har bevis på när hyresvärden fick veta.
2 Lita på din magkänsla och gå vidare även om hyresvärden säger nej.
3 Ta hjälp från Hyresgästföreningen.