Fler kan få leva med flygbuller
I bland annat storstadsområden är bristen på byggbar mark ett hinder för byggandet av fler bostäder.
Därför har en utredning tittat på hur statens och miljöbalkens mera strikta miljöregler kan jämkas ihop med kommunernas vilja att växa och ge bygglov, och därmed underlätta byggandet av bostäder i områden med buller.
I går lämnade Bullersamordningsutredningen sitt slutbetänkande Flygbuller och bostadsbyggande.
Förslagen till förändringar handlar om hur många undantag man kan göra från gällande regler om buller vid bostäder. Utredaren föreslår att den maximala ljudnivån på 70 decibel ska få överskridas i genomsnitt sexton gånger per dygn under dagar och kvällar.
Både Boverket och Naturvårdsverket har tidigare i år lämnat sina synpunkter i frågan. Boverket anger att den maximala ljudnivån i bostadsområden får överskridas högst 30 gånger utomhus dag- och kvällstid. Naturvårdsverket anser att nivån bör kunna överskridas max fem gånger mellan klockan 6 och 22.
I en skrivelse till regeringen från de båda myndigheterna beskrivs en stor studie av hur människor reagerar på flygbuller, gjord av Stockholms universitet och Karolinska institutet. Den visar att andelen personer som blir störda av flygbuller vid sin uteplats ”ökade tydligt och markant från tre-fem flyghändelser per dag” vid ljudnivåer på 70 decibel.
I augusti lämnade Bullersamordningsutredningen ett delbetänkande som handlade om bostadsbyggande i områden med buller från bland annat trafik, industrier och hamnar. Det innehöll förslag om att tillåta bostäder i bullriga områden om de ljudisoleras ordentligt och förses med fönster som inte går att öppna.