Hitta de värsta lortfällorna

Nyheter När en nyinflyttad hyresgäst klagar på städningen så åker bovärden Anders Jönsson ut och inspekterar. Oftast är kritiken befogad.

 Anders Jönsson jobbar som bovärd hos Svenska Bostäder i området Grimsta i Vällingby i västra Stockholm. I vanliga fall är han inte inblandad när en lägenhet byter hyresgäst. Den nya hyresgästen inspekterar och godkänner städningen utan att Anders är med. Ett dygn har den nyinflyttade på sig att klaga. Det är i de fallen då den nya hyresgästen inte är nöjd med flyttstädningen som Anders Jönsson rycker ut.

–Det vanligaste i mitt distrikt är att hyresgästen städar själv och det är vanligare med klagomål då än om en städfirma anlitats. Ofta har det slarvats med fönsterputsning och att göra rent bakom spisen.

Läs ocksåSkulle hjälpa utsatta - föreningsprofilen stoppade pengar i egen fickaBildkollage av händer som håller pengar, en skylt där det står Skatteverket, en siluett och ett loppisbord.

Den gamla hyresgästen har ingen rätt att själv åtgärda bristerna eftersom han eller hon inte längre har tillgång till lägenheten. Svenska Bostäder anlitar en städfirma och fakturerar den gamla hyresgästen. För en trea rör det sig om 4 400 kronor, enligt de nyckeltal som Sabo, de kommunala bostadsbolagens organisation, har. 

Det kan med andra ord bli billigare att anlita en städfirma från början, eftersom du som privatperson har rätt att använda rutavdraget. Om du ändå tänker städa själv: Glöm inte de ställen som Anders Jönsson påminner om! 

Läs också Hilja, 16 månader, skar sig på krossat glas i lägenheten – städmiss från tidigare hyresgäst Storvärd kontrollerar sina städtjänster efter Hem & Hyras granskning Så blir du en del av fusket – detta bör du ha koll på när du köper hemstäd Missarna i flyttstädningen stod Sara dyrt: ”Visste inte ens att man kunde dela fönstren”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.