Annons

Hyresgäster i Kanada ber Attefall om hjälp

Nyheter Kanadensiska hyresgäster hos svenska bostadsbolaget Akelius är rädda att bli vräkta i samband med en stor renovering. Nu vädjar de till bostadsminister Stefan Attefall för hjälp.
Foto: Regeringen, Flickr
Hyresgäster i kanadensiska Toronto vänder sig till bostadsminister Stefan Attefall för att få hjälp.

I Sverige är Akelius den största privata värden, med drygt 43 000 hyresgäster inom sitt bestånd. Men bostadsjätten äger även fastigheter i Tyskland, England och Kanada.

I sistnämnda land har under sommaren stora protester blossat upp i samband med hur hyresvärden behandlat sina boenden i stadsdelen Parkdale i Toronto.

Läs ocksåJO kritiserar hyresnämnden - hyresgäst vräktes när mejl skickades till fel personHyresnämnden i Linköping får kritik av JO efter att ha skickat handlingar till fel mejladress.

Hyresgästerna har reagerat mot husens dåliga underhåll och oroar sig över chockhöjda hyror och vräkningar i samband med att Akelius påbörjat renoveringar.

Enligt nyhetstidningen ETC har hyresgästerna nu vänt sig till en organisation specialiserad på juridisk hjälp för att fånga Sveriges bostadsminister Stefan Attefalls uppmärksamhet.

I ett brev med ministern som mottagare ber de honom att beordra en granskning av det svenska bostadsbolaget och uppmana Akelius till ett större socialt ansvar.

Läs ocksåParet släppte inte in hantverkare – kastas ut från femma på SöderTvådelad bild med lägenhetsdörr i trapphus och en lägenhetsvägg där hantverkares händer skrapar bort färg med verktyg.

Simon Wallace, juridisk rådgivare på organisationen, uppger för ETC att Akelius medvetet driver bort befintliga hyresgäster för att kunna lyxrenovera och hyra ut till bättre bemedlade boenden.

– Det är oetiskt och stör områdets sociala ekosystem. Antalet hyreslägenheter som är tillgängliga för låginkomsttagare kommer att minska rejält.

Annons

Totalt rör det sig i nuläget om 250 lägenheter i fyra olika fastigheter. Det första huset förvärvades i slutet av 2012 och de övriga tre i fjol.

Läs ocksåUppgav falska uppgifter – måste flytta och blir av med all kötid

När Hem & Hyra kontaktar Akelius vd Pål Ahlsén avfärdar han påståendet om att de vill bli av med sina nuvarande hyresgäster, som till största del består av låginkomsttagare.

– Vi har ingen ambition eller agenda att driva ut gamla hyresgäster, varken i Toronto eller någon annanstans. Det vore avskyvärt. Vår ambition är att vara en långsiktig hyresvärd, då gäller det att ta hand om såväl nya som gamla hyresgäster.

Han tillägger att endast de lägenheter som i nuläget är vakanta kommer att uppgraderas, eftersom man inte vill påtvinga någon hyresgäst en högre standard. I stället rör sig renoveringarna främst om hissar, tak, entréer, trapphus, värmeanläggningar och vattenrör.

De allra flesta hyresgäster kommer alltså inte att få hyran påverkad av ingreppen, säger Pål Ahlsén.

– Underhåll är fastighetsägarens kostnad. Om däremot underhållet är omfattande och åtgärderna har moderniseringskaraktär kan hyresvärden av de lokala myndigheterna beviljas tillägg med upp till tre procent per år i tio år, ett tillägg som sedan försvinner.

Annons

Klagomålen som gäller eftersatt underhåll är dock befogade, medger På Ahlsén. Ett underhåll som enligt honom borde ha utförts för flera år sedan.

– Där vi har brustit är att hinna ta hand om felanmälningar och servicerelaterade frågor från hyresgäster. Anledningen var att vi gick från extern till intern förvaltning, och i denna övergång hade alldeles för liten personalstyrka.

Akelius har nu adresserat problemet med drygt femton nyanställningar.

Stefan Attefalls pressassistent Cecilia Boij hälsar till Hem & Hyra att något brev ännu inte inkommit och att bostadsministern inte kan kommentera någonting han inte har läst.

Läs också Slarvade konstant med hyran – barnkonventionen räddar mannen från att vräkas Fotograf slängs ut ur kändisarnas guldhus – efter uttalanden i media

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.