Läsarna ger Hem & Hyra smickrande betyg
Fem år efter Hem & Hyras födelse startade Hyresgästföreningens förbundsstyrelse en utvärdering i hopp om att få en helhetsbild av hur väl tidningen fungerar. En styrgrupp rekryterades från flera olika skikt ur Hyresgästföreningen för att leda arbetet, med stöd av en utomstående publicist samt marknadsundersökningsföretaget Sifo.
Nu är utvärdering färdig.
Inledningsvis konstateras att Hem & Hyra haft en imponerande läsarutveckling. Bara fram till i fjol hade läsarna ökat med 100 000 personer jämfört med premiärnumret.
Och de flesta gillar vad de får i brevinkastet.
Undersökningen visar att 69 procent av medlemmarna anser att Hem & Hyra är bra eller mycket bra. Endast 5 procent tycker att tidningen är dålig.
Två av tre medlemmar hävdar att de tar sig igenom i stort sett alla nummer av tidningen, och 88 procent uppger att de någon gång läst Hem & Hyra.
En stor majoritet anser att tidningen ger en nyttig information och är trovärdig.
Susanna Skarrie, Hem & Hyras chefredaktör och vd, är närmast överväldigad av läsarundersökningen.
– Det här är till och med lite bättre än vi hoppats på. Ett bevis på att vi lyckats med vårt uppdrag – att både skildra och kritiskt granska organisationen, bidra till medlemsnyttan och få medlemmarna att stanna kvar längre.
Även andra medier har i högre grad fått upp ögonen för Hem & Hyra. Från 2007 till årsskiftet 2011 har tidningen tredubblat uppmärksamheten i övriga medier.
Att bli citerad av andra medier är viktigt för att bygga upp trovärdigheten i allmänhetens ögon, resonerar Susanna Skarrie.
– Det visar att vad vi gör är intressant för andra, inte bara för medlemmar. Vår framgång med tidningskonceptet bygger framför allt på tre faktorer: våra egna gräv, expertsvar på läsarnas frågor samt lokala nyhetssidor.
Men det finns grus i maskineriet.
Ett dussin djupintervjuer från Hyresgästföreningens olika grenar vittnar om stora internt förtroendeproblem. Redan i första numret kände sig en region påhoppad av tidningen i samband med förhandlingsarbetet och flera intervjuade anser att Hem & Hyra inte är tillräckligt bra på att förmedla Hyresgästföreningens röst och agenda.
Andra klagar på en negativ ton, där hyresrätten framstår som en sämre boendeform.
Susanna Skarrie anser att samarbetet mellan Hem & Hyra och Hyresgästföreningen fungerar bättre än vad som framkommer av djupintervjuerna.
– Dagligdags är det här inga större problem. Men förankringen om tidningens uppdrag är svag på vissa håll i organisationen. Men det har också blivit väldigt mycket bättre överlag.
För att nå högsta möjliga kvalitet föreslår styrgruppen att dokumentet som beskriver tidningens mål och redaktionella uppdrag förenklas och att samarbetet med Hyresgästföreningen förbättras på central och regional nivå.
– Själva uppdraget vi har ska ej förändras, men kommer däremot att finnas nedskrivet på ett och samma ställe, vilket gör det tydligare. Vi kommer även att göra allt vi kan för att förbättra samarbetet med Hyresgästföreningen, säger Susanna Skarrie.
Enligt fjolårets Orvestosiffror har ett nummer av Hem & Hyra i snitt 347 000 läsare.
67 procent av medlemmarna ger Hem & Hyra betyget fyra eller fem på en femgradig skala.
88 procent av medlemmarna har någon gång läst Hem & Hyra.
Sex av tio skulle sakna tidningen om den inte längre kom ut.
Fem av tio medlemmar anser att Hem & Hyra är ett skäl till att man stannar kvar i organisationen.
77 procent fler kvinnor än män läser tidningen. Mest läses den av personer mellan 30 och 44 år samt 45 och 59 år.
76 procent tycker att Hem & Hyra är mycket eller ganska bra på att granska Hyresgästföreningen.
80 procent instämmer eller instämmer i viss mån om att Hem & Hyra är bra på att förmedla vad som händer i Hyresgästföreningen.