Många betalar alldeles för mycket utan att veta om det
I juni hade drygt 44 procent av elkunderna rörligt pris, vilket är den högsta andelen hittills i statistiken från Energimyndigheten.
− Ökad kundmedvetenhet om sina elavtal och de låga elpriser som just nu råder på marknaden är orsaker till denna utveckling, säger Daniel Andersson, analytiker på myndigheten.
Samtidigt har andelen elkunder med anvisade avtal bara sjunkit marginellt, från 14,9 procent i juni 2014 till 14,5 procent samma månad i år. Det handlar om hundratusentals hushåll som inte har gjort något aktivt val i samband med flytt och som därför ofta betalar alldeles för mycket för den el de förbrukar. Dessutom betalar många av dem faktureringsavgift, något som inte får tas ut på kontrakt tecknade efter förra sommaren.
Detta trots att såväl myndigheter som Energimarknadsinspektionen och organisationer som Hyresgästföreningen försöker få konsumenterna att få upp ögonen för frågan, bland annat genom ett krav på att kunden får information på fakturan om att det handlar om ett anvisat avtal och vad det innebär.
− En egen teori som jag har är att det finns en hel del kunder som inte vet att man kan byta, säger Hyresgästföreningens energiexpert Hans Dalin.
− Man vinner alltid på att inte ha ett anvisat elavtal.
Mattias Johansson, konsumentrådgivare på Energimarknadsinspektionen, misstänker också att många kunder inte vet om att de har anvisade avtal.
− En annan teori är att många av de kunder som har sådana avtal inte har så stor förbrukning samtidigt som man ska välja så mycket i dag – och då prioriterar man kanske inte just det valet.
Detta trots att det inte är svårt att byta.
− Det känns som en ganska liten insats att ringa ett telefonsamtal för att spara pengar som man betalar i onödan.