Värdens slarv stoppar posten
I populära Majorna i centrala Göteborg finns ett fint sekelskifteshus anno 1900. Eller rättare sagt, det skulle kunna vara fint. Men huset har varken moderniserats eller underhållits på många år. På hösten beställer hyresgästerna gemensamt en vedleverans så att de kan elda i kakelugnarna. Centralvärme är inte indraget. Tvättstuga saknas. Kyl och frys bekostas av hyresgästen. Vattenklosett och kallvatten installerades för dryga 50 år sedan, men varmvatten och dusch har hyresgästerna fått ordna själva. Johanna Bontes har en duschkabin i köket. När gasspisen slutade fungera för ett år sedan fick hon en liten spis/ugn med två plattor.
Johanna Bontes har bott i huset sedan 1989 och förutom det centrala läget finns det ytterligare en anledning till att hon bor kvar: kallhyran är överkomliga 2 300 kronor i månaden för en trea på 79 kvadrat.
Men nu har hennes överseende tagit slut. Med hjälp av Hyresgästföreningen vände Johanna Bontes sig till hyresnämnden.
I november beslutades att värden senast den 12 december skulle installera en elspis, åtgärda balkongdörren och förhindra att duvor bygger bo på balkongen. Belysningen i trapphuset skulle också åtgärdas samt skräp forslas bort. Sedan i höstas har Posten stoppat utdelningen av arbetsmiljöskäl. Hyresgästerna får hämta sina brev 2,5 kilometer bort. Hittills har värden Lars-Erik Persson inte åtgärdat någon av bristerna och han har inte gått att nå för en kommentar.
Trots allt har huset många vänner. Under 2011 övervägde värden rivning. Då bildades Facebookgruppen ”Rädda Bangatan 10 från rivningshotet”. Hittills har över
3 000 personer tryckt på gillaknappen.