Familjen har inte råd att få renoverat
– Det är jättejobbigt att bo så här. Man vill liksom inte komma hem, säger Anood Ibrahim och visar runt i lägenheten på Slussgatan i Malmö.
Badrumsvasken har lossnat från sina fästen och lutar betänkligt. Plastmattorna är bubbliga och har gått sönder på ett par ställen. I vardagsrummet har parketten börjat släppa. Överallt saknas golvlister vilket innebär att lägenheten har stora problem med silverfiskar.
– Jag vägrar gå in på toaletten ibland, det är jätteäckligt, säger lillebror Zeid.
– Och köket är en katastrof, suckar mamma Niserin Khaled och visar hur handtag och gångjärn sitter löst i de gamla köksstommarna.
Familjen har felanmält bristerna upprepade gånger utan att allt åtgärdats. När de hörde att Akelius kan erbjuda totalrenovering blev de intresserade och lyckades efter många påstötningar få en förvaltare att komma och titta på lägenheten.
– Han höll med om att det såg förfärligt ut, berättar Anood.
Det var i januari i år. Sedan har inget hänt. Akelius konstaterade snabbt att familjen inte hade råd med någon totalrenovering enligt bolagets koncept, First Class. Det skulle innebära en hyreshöjning med 2 500 kronor i månaden.
I stället pratade man om att Akelius skulle ta fram ett pris på en enklare renovering med snickeriarbete och målning där man bara lagar det som är trasigt. Men något pris har familjen fortfarande inte fått. I stället växer frustrationen.
– Vi har funderat på att flytta men det är inte så lätt att hitta något annat i dagens läge, säger Anood.
Mikael Ahlborn, är regionchef för Akelius. Han känner inte till några felanmälningar från familjen Khaled-Ibrahim.
– Men jag ska be vår asset manager att ta kontakt med familjen.
I övrigt vill han inte kommentera det enskilda ärendet.
– Jag vet inte hur diskussionen har gått mellan Akelius personal och familjen i det här fallet, säger han.
Han betonar att Akelius följer de avtal som finns med Hyresgästföreningen.
– Givetvis underhåller vi våra lägenheter. Vi följer de avtalade intervallerna som finns för underhållet. Sedan finns det ibland kunder som vill ha en högre standard. Då tittar vi på om det är möjligt att göra en First Class-renovering.
Värden är skyldig att underhålla din lägenhet med rimliga mellanrum. Riktvärden för hur ofta avtalas mellan Hyresgästföreningen och hyresvärdarna och varierar från kommun till kommun. i Malmö gäller:
Tapetsering / målning av tak, väggar, snickerier: 12 år.
Slipning av parkett / byte av plastmatta: 25 år.
Byte av kyl, frys och spis: 20 år.