Annons

Hyresgästföreningen granskar hyresvärd i Klippan

Klippan Mögelangrepp, trasiga spisar. Hyresgästföreningen har fått signaler om brister i en fastighet i Klippan. I veckan gör man därför en koncentrerad insats.

Det är en fastighet i centrala Klippan som kommer att få besök av Hyresgästföreningens personal.

– Vi har fått starka signaler från de boende att de är missnöjda med sin boendesituation. Det gäller allt från trasiga spisar till mögelangrepp i lägenheterna. Förhoppningsvis finns det inga allvarliga problem men vi tar hyresgästernas signaler på största allvar och har därför beslutat att genomföra en RIBB, säger David Hörgerud, förhandlare på Hyresgästföreningen Region norra Skåne.

Läs ocksåVärd gjorde upp direkt med hyresgäster – stäms på över halv miljon: ”Har agerat smutsigt”Text med ordet skadestånd. Kvinna som tittar rakt fram.

En RIBB, rättslig inventering av befintlig bebyggelse, är ett arbetsätt som kan sättas in när Hyresgästföreningen får starka signaler om problem hos en hyresvärd eller ett visst område. I stället för att hantera varje klagomål för sig gör jurister, förhandlare, och verksamhetsutvecklare en gemensam satsning.

Annons

– Med denna insats kan vi garantera att hyresgästen får ett ökat inflytande i sitt boende, säger David Hörgerud.

Idag finns ingen förhandlingsordning mellan Hyresgästföreningen och den aktuella fastighetsägaren i Klippan men enligt Hyresgästföreningen har en positiv dialog påbörjats för att upprätta en sådan.

Annons
Läs ocksåSå kan du ta strid för ditt badkar – om det riskerar att kastas i renoveringenEtt vitt badkar.
Läs också Badkar kastas ut vid renoveringar – för Jenny är dusch otänkbart: ”Vet inte vad jag ska ta mig till” Nu säljer Öbo Britt-Maries hem: "Luften gick ur mig" Nytt hovrättsbeslut: Dålig förvaltning stoppar inte årlig hyreshöjning

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.