Jakri AB mötte klagande hyresgäster i hyresnämnden
Som Hem & Hyra tidigare berättat har två hyresgäster i Åkarp har under lång tid lidit av olika brister i sina lägenheter. I maj i år vände sig Hyresgästföreningen till hyresnämnden med krav på åtgärdsföreläggande. På tisdagen träffades parterna i nämnden.
Tonläget var stundtals irriterat. Jan Berggren från Jakri AB påpekade att hyresgästerna själva valt att bosätta sig i lägenheterna.
– Då måste det ju ha varit bra, när ni valde just de lägenheterna av hundratusen möjliga. Vi går inte in och förstör lägenheterna. De enda som kan fördärva något är ju ni själva, sa han.
Andreas Persson, jurist på Hyresgästföreningen och ombud för de två hyresgästerna, pekade på att husen är från 80-talet och att det kan vara dags att se över saker som kökssnickerierna.
– Tycker du det är gammalt? Min kusin har ett 60 år gammalt kök. Du snackar som om det vore förfärligt, svarade Jan Berggren.
Under mötets gång medgav han dock att fixa en del saker. Som ett rasat staket och rinnande kranar.
– Om de nu rinner alltså. Jag får titta på det. Tror du inte att jag fått hundratals klagomål på mig som är överdrivna?
Andra punkter på listan med klagomål som slitna köksluckor, trasig parkett och fuktskadad entrédörr, ville Jan Berggren inte yttra sig om.
– Jag vill att nämnden tittar på detta, det är lärorikt för mig också. Jag vill veta var ni lägger ribban, sa Jan Berggren till hyresrådet Susanne Björkman Ragnarsson i nämnden.
Så blir det också. Hyresnämnden förklarade att man kommer att hålla en besiktning på plats hos hyresgästerna i Åkarp om en månad.