Annons

Socialen är Svalövs näst största hyresvärd

Svalöv − Socialtjänsten i Svalöv är kommunens näst största hyresvärd. Det är ohållbart tycker Britt Tullberg, verksamhetschef i Svalöv.
Foto: Göran Lindh
Britt Tullberg är chef för Svalövs kommuns individ och familjeomsorg. Foto: Gry Berglind

Den största hyresvärden i Svalöv idag är det kommunala bostadsbolaget men den näst största är socialtjänsten. Att socialtjänsten får axla en allt större roll som hyresvärd är en konskevens av att det kommunala bostadsbolaget inte godkänner försörjningsstöd som inkomst till lägenhetssökanden. Lägg därtill att antalet personer som blir utförsäkrade från a-kassan och försäkringskassan ökar. Även personer som har betalningsanmärkningar som inte berör hyresskulder ökar.

Idag har socialen i Svalöv cirka 45 bostadsociala kontrakt. Britt Tullberg är chef för individ och familjeomsorgen i Svalöv. Hon är kritisk till socialtjänstens roll som hyresvärd och att de har blivit reducerade till ett kontrollorgan.

Läs ocksåVandrar tillsammans för ökad botrygghet: "Minskar fördomar mot socialtjänsten"Hyresgästen Hans Nilsson fick påhälsning av Mia Schagerholm, uthyrare på Bengtsforshus, Diana Rörström, förtroendevald, Mia Kjellsson, folkrörelseutvecklare på Hyresgästföreningen, Bachir Sulaiman, som jobbar med arbete- och integration, samt Olle Vister, fältsekreterare på Bengtsfors kommun.

− Jag har jobbat inom socialtjänsten sedan 80-talet och min erfarenhet är att alla människor kan hamna i ekonomiska problem. Majoriteten av de som har bostadssociala kontrakt hos oss har just ekonomiska problem. De borde inte ens vara hos oss. Vi ska hjälpa människor med sociala problem.

Hennes kollegor skriver hyreskontrakt, fixar nycklar, skriver lägenhetsremisser, gör bostadssociala utredningar, håller kontakter med hyresvärdar och gör hembesök för att se att lägenheterna är i gott skick.

Hur är det att vara hyresvärd?

Läs ocksåSå blev anonyma vittnesuppgifter avgörande när hyresgäst vräks: ”Problematiskt”Händer som river ett hyreskontrakt. Man som tittar rakt fram.

− Jag önskar att jag slapp det. Vi ska inte vara hyresvärdar. Vi ska inte kontrollera hur människor bor eller om hyresgäster missköter sig. Vi ska självklart hjälpa personer som hamnat i en akut situation. Vi ska hjälpa personer som har svårt att bo på grund av sociala eller psykiska problem. Men vi ska inte vara hyresvärdar åt en grupp människor som enbart har ekonomiska problem.

Anser du att personer med försörjningsstöd är sämre på att betala hyran än personer som får sin inkomst via lönearbete, a-kassa, CSN, pension eller försäkringskassan?

− Nej, jag har ingen sådan erfarenhet.

Annons
Läs ocksåSocialtjänsten kunde hjälpa till med hyresskulden – ändå blev Eva uppsagdRoger Höög förbundsjurist Hyresgästföreningen

Hur går en lägenhetskontroll till?

− Vi skickar ut ett brev till hyresgästen om att vi kommer då och då. När vi väl kommer tittar vi bara för att se att lägenheten är i bra skick, städat och att inget är sönderslaget. Vi går inte och öppnar kylskåp eller lådor. Vi rör inget. Vi bara tittar för att se att allt är ok. Kontrollerna görs en gång om året. De kan ske oftare beroende på individens situation.

Anser du att era hyresgäster behöver de lägenhetskontroller ni utför?

− Av de 45 hyresgäster vi har idag skulle jag säga att fem är i behov av kontroller och då tar jag i. Resten skulle inte behöva det men vi måste göra det eftersom det ingår i avtalet med fastighetsägaren. Vi är en hyresvärd utan makt. Det är alltid fastighetsägaren som bestämmer hyresvillkoren och om en hyresgäst får bo kvar eller inte. Vi är bara en slags mellanhand. Vi är en instans som utför kontroller, sköter formalia och står för notan om lägenheterna förstörs.

Britt Tullberg poängterar att de har ett gott samarbete med Svalövsbostäder som är den hyresvärd de samarbetar mest med. Men hon önskar att de ändrar sin hyrespolicy så att även personer med försörjningsstöd godkänns som lägenhetssökande.

− Jag förstår inte varför försörjningsstöd inte räknas som inkomst. Alla kan hamna i den här situationen och ofta är den tillfällig. Konsekvensen blir att våra hyresgäster som enbart har ekonomiska problem blir livegna. De har inte samma rättigheter på bostadsmarknaden som alla andra.

Socialtjänsten i Svalöv hyr alltid ut möblerade lägenheter. Hyresgästerna får inte ta med sig några egna möbler som magasineras. Orsaken är att om hyresgästen missköter sig blir det lättare att säga upp den utan att möbler och saker behöver flyttas.

Ni gör kontroller. Ni hyr ut möblerade lägenheter. Hyresgästerna har inget besittningsskydd. Känner sig hyresgästerna trygga med en sådan boendesituation?

Annons

− Det vet jag inte. Det får du fråga de boende om. De signaler jag fått är att många är tacksamma att de har någonstans att bo. De slipper bo på hotell eller vandrarhem.

Tanken med boendet är att hyresgästerna ska hitta egna bostäder. Men förra året fick inga hyresgäster som bodde i andra hand några förstahandskontrakt.

Ser du några lösningar?

− I den bästa av världar skulle Svalövsbostäder godkänna försörjningsstöd som inkomst. Vi skulle ha hand om personer som har problem med psykisk ohälsa, missbruk eller andra problem. Jag tror på lågtröskelboende. Det behöver inte vara lägenheter med den högsta standarden men syftet med att bo där är att du ska visa att du klarar av att sköta ett hem. Därefter får du flytta till en träningslägenhet som du hyr av oss. När du skött dig i ett år får du ta över kontraktet.

Läs även om socialens hyresgäst: ”Annas hem kontrolleras flera gånger i veckan” 

Läs även: ”Socialen en allt större hyresvärd – ökning med 66 procent”

Fakta: Socialt kontrakt/Svalöv

För att få ett så kallat bostadssocialt kontrakt måste du ansöka om ett sådant på socialkontoret. Boendegruppen får en remiss. Om den godkänns görs en bostadsutredning. Det går ut på att den sökande får svara på frågor om till exempel matlagning, städning, tvätt och ekonomi. Om utredningen leder till ett andrahandskontrakt får hyresgästen inget besittningsskydd. Hyresgästen har en månads uppsägningstid och om hyresgästen missköter sig kan socialen säga upp hyresgästen inom 10 dagar.

Läs också Barnfamilj vräks efter socialtjänstens miss – fyrabarnsmamman: ”Det stressar mig varje dag” Så kan du få hjälp i hemmet när du blir äldre – och det här kan du kräva

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.