Bolag får hösten på sig åtgärda brister

Malmköping Wonna I de Jong Fastigheter kritiserades för att inte åtgärda brister i lägenheterna tillräckligt snabbt. Nu har bolaget hösten på sig att fixa problemen.
Foto: Monika Steczkó
Wonna I de Jong Fastigheter har åtagit sig att åtgärda bristerna i lägenheterna i Malmköping under hösten.

I våras knackade Hyresgästföreningen dörr i Wonna I de Jong Fastigheters lägenhetsbestånd i Malmköping. Det visade sig att många hyresgäster tycker att det tar väldigt lång tid för bolagets representanter att åtgärda sådant som behövde fixas i lägenheterna.

Hyresgästföreningen krävde att bolaget skulle lämna in en plan på hur bristerna ska åtgärdas, senast den 30 juni. Om så inte skedde hotade hyresgästföreningen med att driva ärendet vidare till hyresnämnden.

Läs ocksåSå illa kunde det ha gått när hyresvärden ville gottgöra för sitt misstagEn hand knackar på grön dörr. En kvinna tittar rakt fram.

Wonna I de Jong Fastigheter lämnade in åtgärdsplanen i tid och har nu hösten på sig att åtgärda bristerna. Enligt Andreas Berglund på Hyresgästföreningen i Region Mitt handlar det till största delen om underhåll inne i lägenheterna, som byte av tapeter, golvslipning och att åtgärda droppande kranar.

– Nu är det upp till hyresgästerna att höra av sig om inte hyresvärden följer åtgärdsplanen. Våren 2014 kommer vi att ha ett uppföljningsmöte och se hur det har gått, säger Andreas Berglund.

 

Läs ocksåSkulle hjälpa utsatta - föreningsprofilen stoppade pengar i egen fickaBildkollage av händer som håller pengar, en skylt där det står Skatteverket, en siluett och ett loppisbord.

Läs också
http://www.hemhyra.se/sodermanland/hyresvarden-ar-omojlig-att-fa-tag-pa

Läs också Få försök med nya verktyget mot värstingvärdar – juristen som testat: "Fungerar bra" Hyresgästbasens ilska: ”Tondövt att höja rotavdraget när hyresgäster går på knäna” Få klagomål nådde kommunen – då fick Hyresgästföreningen tänka om

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.