Sopigt skött sophantering ger högre hyra
Ledsen att säga det. Men hyresgäster är generellt sämre än villaägare och bostadsrättsägare
på att sortera sina sopor.
Anledningen är inte att vi skulle bry oss mindre om miljön. Nej orsaken stavas pengar. När kommunerna går över till att sortera matavfall, väljer många att ha avfallstaxor som innebär att ju bättre sorteringsmöjligheter hyresvärden erbjuder sina hyresgäster, ju lägre blir kostnaden. Så är det bland annat i Eskilstuna, Västerås och Uppsala. Det ska vara dyrt att inte sortera.
Förutom att värdarna lägger stora pengar på att ta hand om grovsopor som felaktigt ställts
i soprum, kostar det när du eller dina grannar inte sorterar det vardagliga avfallet rätt. Och
det är flera saker som tickar på: vissa kommuner tar till exempel ut en straffavgift från hyresvärden varje gång sopkörarna upptäcker felslängda sopor.
Händer det tillräckligt många gånger – ja då byts avfallsabonnemanget ofta automatiskt till det dyraste. I Eskilstuna är det dubbelt så dyrt att ha det osorterade abonnemanget och i Västerås mer än tre gånger så dyrt. Är det dessutom oordning i soprummet,
kan sopåkarna i många kommuner vägra att ta med soporna.
Bland annat i Uppsala får hyresvärdar sortera om sopornamed egen personal och betala extra när sophämtarna åker ut igen för att hämta omsorterade sopor.
Det kommunala bostadsbolaget KBAB i Karlstad, räknar med att bovärdarna lägger motsvarande 2,1 årsarbetskrafter på att sortera om felsorterat avfall.
– Arbetstiden, hyra av containrar och transport av grov- och riskavfall kostar 1,3 miljoner kronor per år, säger Anna Wassberg som är bolagets miljösamordnare.
Det där är kostnader som hyresgäster dock sällan ser, de läggs på i den årliga hyresökningen som ökade driftskostnader.
Och när Västerås stad för några år sedan analyserade sopslängandet, visade det sig att hyresgästerna generellt var sämre på att sortera.
– Villaägarna ser kostnaderna på ett annat sätt när de själva står för abonnemanget. I ett hyreshus räcker det med att några få inte bryr sig och så blir det kaos direkt, säger Karl-Erik Karlsson som är avfallsplanerare i Västerås stad.
För att tydligare visa kostnaden för slarvet, har bolag som Örebrobostäder och Mimer i Västerås tagit felsorterandet ett steg längre. I Örebro får hyresgäster som ertappas med att slänga grovsopor i eller utanför miljöboden, betala 800 kronor.
Och Mimer tar ut 425 kronor från den som dumpat sina sopor där de inte hör hemma.
Se kartan med hur mycket av din hyra som går till sophantering.