Ikano krävde 16 000 för parkett – efter 1,5 år
Annica Pettersson var inte särskilt förtjust i fastighetsägaren Ikano Bostad ens under tiden hon var bosatt i lägenheten i Hagsätra. Varken fastigheten eller hyresgäster behandlades på ett bra sätt, tycker hon.
– Många som bodde där hade dålig ekonomi men de var ju inga dåliga människor för det. Man blev bara överkörd, det var hemskt, säger hon.
I december 2014 flyttade hon ut efter att lägenheten besiktats. Den nya hyresgästen flyttade in samma dag. Först 1,5 år senare, i juni denna sommar, kommer ett krav: Annica Pettersson anses ha skadat parketten och uppmanas att betala reparationen på 16 000 kronor. När hon protesterar och hänvisar till den godkända besiktningen svarar Ikano Bostad att det kan ha legat en matta över golvet eller att skadan uppkommit vid flytten. I ett mailsvar säger Ikano Bostad också att de visserligen har förståelse för att kostnaden är hög och erbjuder därför en viss förhandling.
– Att det är en stor kostnad såhär inför semestertider förstår jag också och vi är inte omöjliga. Vi kan diskutera priset samt så kan vi absolut erbjuda en avbetalningsplan på x antal månader, skriver förvaltaren John-Erik Classon.
Ikano Bostad bifogar också bildbevis på skadan som sägs vara tagna direkt efter avflytten. Vid en närmare kontroll visar bildens filinformation att den i själva verket är tagen i mars i år. När detta påpekas för Ikano Bostad drar de tillbaka hela kravet med orden:
– Hej, Vi kommer inte att skicka några kostnader till dig. Du kan slänga fakturan och jag har meddelat vår hyresadministration om att de ska makulera den.
Annica Pettersson är upprörd över hela situationen. Inte minst över det sista svaret.
– De är så skumma. Vi får bara en avi på 16 000 kronor utan förberedelser. Det är så konstigt att de kan svara så. De borde väl i alla fall bett om ursäkt.
Ikano Bostads fastighetschef Christian Mariager beklagar att räkningen skickades ut och förklarar det med den mänskliga faktorn.
– Det blev inte bra. Det hade gått för lång tid. Det ska inte gå till så. Vi hade en dialog, vi drog tillbaka och det var ett klokt beslut, säger han.
Normalt besiktas lägenheten när en hyresgäst flyttar och ett protokoll upprättas där eventuella skador antecknas. Som inflyttande hyresgäst är det klokt att be om en kopia av protokollet och jämföra det med lägenheten.
– När du flyttar in i din nya lägenhet – jämför besiktningsprotokollet med din lägenhet.
– Upptäcker du skador som inte står med i protokollet? Skriv upp dem och lämna uppgifterna till din värd.
– Fotografera eller filma lägenheten innan du flyttar in. Då blir det tydligt hur lägenheten såg ut när du flyttade in och eventuella skador blir dokumenterade. Även om bevisbördan inte ligger på dig så är det skönt att kunna visa att skadorna redan fanns där när du flyttade in.
– Besikta tillsammans! De flesta hyresvärdar brukar besikta sina lägenheter vid byten. Om det inte har gjorts kan du be att ni besiktar lägenheten tillsammans och ser till att skadorna blir antecknade.
– Värden har ingen skyldighet att besikta lägenheten men många gör det ändå för att slippa få problem själv.
När den nya hyresgästen flyttar igen kan det finnas skador i lägenheten som inte är normalt slitage. Då är det upp till värden att bevisa när skadorna har uppkommit. Om värden vill ha ersättning – och det inte finns något besiktningsprotokoll – så blir det svårt för hen att bevisa vilken hyresgästen har orsakat skadorna. Därför brukar många värdar besikta vid byten.
Källa: Hyresgästföreningen