Annons

Sopkaos kostar Telge Hovsjö skjortan

Södertälje En fördubbling av kostnaderna för avfallshantering. Det blev följden när Telge Hovsjö stängde soprummen och krävde att hyresgästerna började sortera sopor.
Foto: Kenneth Samuelsson
Utanför soprummen på Granövägen är det ofta avfallshögar.

Högar av sopor, kläder, stålställningar till ett skrivbord och massor med påsar ligger utanför flera av de stängda soprummen i Hovsjö. Flera hyresgäster på plats berättar att avfallshögarna varierar i storlek men har blivit vardag i området.

Bakgrunden till avfallsproblemen är att Telge Hovsjö tvingades stänga soprummen och införa sopsortering när sopsystemet förstördes vid en garagebrand.

Läs ocksåCharlotte sa åt sin granne att sopsortera – blev slagen med en kvastEn kvinna som står i ett soprum och tittar på en sopkvast som hon håller i.

Men att införa ett system där hyresgästerna ska sortera soporna istället för att lägga dem i samma soptunna har inte gått smärtfritt. Dels ökade mängden avfall som ställs utanför de stängda soprummen och bredvid kärlen. Dels så slängs mycket sopor i samma behållare istället för att sorteras.

Telge Hovsjös vd Juan Copova, säger att det har ökat bolagets kostnader med 215 procent eller flera hundra tusen kronor sedan sopsortering infördes.

Annons

– Vi får betala mycket högre kostnader när de hämtar blandat avfall än för sorterat avfall och vi måste hämta avfall oftare. Det är jättetråkigt och leder till att vi kan lägga mindre pengar på underhåll och skötsel, säger han.

Läs ocksåSlängde fyra sopsäckar i fel tunna – kan vräkas efter slarvetHänder som knyter ihop en svart sopsäck och en övervakningskamera.

För att få folk att sopsortera har bolaget i sommar anställt ungdomar som suttit vid sopsorteringskärlen och informerat hyresgästerna om hur de ska sortera sina sopor.

– Vi måste lösa det här tillsammans med våra hyresgäster och jag tror att våra informationskampanjer kommer att leda till att det blir bättre, säger han.

Annons

Han tror att ett skäl till att det inte fungerar så bra är att det nya systemet med sopsortering infördes för snabbt och att bolaget inte hann informera hyresgästerna innan.

Läs ocksåNy lag om sortering av matavfall – de kraven ställs på hyresgäster och hyresvärdar

– När ett garage brann förstördes vårt system med sopsugar och då var vi tvungna att införa sopsortering snabbare än vi tänkt. Hade vi hunnit informera hyresgästerna i god tid innan hade det gått bättre tror jag, säger han.

Läs också Sopkameror halverar stöket – ändå nödlösning: ”Ger en konstig känsla hos många” Värden rotade igenom Emmas sopor – skickade faktura på tusen kronor: ”Helt absurt”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.