Problemen fortsätter för hyresgäster i Tobo
De cirka 60 lägenheterna på Skolvägen, Villavägen och Bruksgatan i Tobo ägdes tidigare av Toboholms fastigheter som var en följetong i Hem & Hyra och annan media för ett par år sedan. Bolaget utmärkte sig genom dålig skötsel, dålig kommunikation med hyresgästerna och många ärenden i hyresnämnden. Dessutom hamnade ägaren Johan Stendahl på Hem & Hyras svarta lista över värsta värdarna. I januari 2011 beslutade hyresnämnden att fastigheterna skulle tvångsförvaltas. I augusti samma år tog Fagerhyltan Fastigheter AB över som hyresvärd och ett hopp tändes hos hyresgästerna. Men nu ser det mörkt ut igen, enligt hyresgästen Petter Lindström som företräder de boende.
I samband med att Fagerhyltan tog över hade hyresvärden ett möte med honom och övriga hyresgäster i Tobo.
– Då lovade de att de skulle renovera alla fastigheterna inom två års tid, att alla akuta ärenden skulle tas om hand omedelbart och att mindre skavanker skulle fixas undan för undan allt eftersom renoveringen framskrider, säger Petter Lindström.
Men så har det långt ifrån blivit, enligt honom.
– De har renoverat två lägenheter men sedan februari har arbetet stått still. Och nu är det ju bara ett år kvar.
Listan på bristerna som hyresgästerna fått leva med de senaste åren är lång. Det är bland annat badrum där möglet växer på väggarna, vattenskador, spräckta fönsterrutor, trasiga eluttag och trappräcken som lossnat.
Ett annat problem är att representanterna för bostadsbolaget genomgående har varit svåra att komma i kontakt med.
– I våras lämnade jag in en lista på enkla åtgärder som skulle kunna göras som inte är alltför dyra, men inte ens det har jag fått någon respons på, säger Petter Lindström.
Trots problemen vill han gärna bo kvar på Skolvägen som varit hans och familjens hem sedan 1996.
– Jag trivs här, med det här gamla gemytliga istället för asfalt och betong. Vi begär ingen lyxrenovering, vi vill bara ha normal standard och en service som fungerar.
Marcus Hamberg, vd för Fagerhyltan AB, håller inte alls med om att han eller övriga representanter för bolaget skulle vara svåra att få tag i.
– Du provade ju att ringa mig själv, det gick ju att få tag i mig, eller hur? Däremot är det ett stort problem att hyresgästerna använder Hyresgästföreningen som felanmälningscentral i stället för att ringa direkt till oss.
Orsaken till att renoveringen avstannat är enligt honom att Fagerhyltan och Hyresgästföreningen inte lyckats komma överens om ny hyresnivå för den fastighet som man renoverat.
–Vi kan inte göra den här typen av investeringar om vi inte vet vad den nya hyresnivån blir. Men så fort vi får veta det kommer vi att fortsätta med renoveringarna.
Mårten Gulin på Hyresgästföreningen säger att man har velat avvakta och se hur Fagerhyltan lever upp till de löften bolaget gjorde när de tog över fastigheterna. Om ingenting händer kan det bli tal om att ansöka till hyresnämnden om åtgärdsföreläggande.
– Tyvärr kan det bli den vägen vi måste gå. Även om man inte är överens om hyran måste man ändå sköta om och hålla efter fel och brister i fastigheterna, det är inget som har med hyra efter renovering att göra, säger han.
Enligt honom fick Fagerhyltan ett förslag på ny hyresnivå för de renoverade lägenheterna i mars, men sedan dess har man inte fått något nytt bud från Fagerhyltan.