Värden vägrar betala – nu bjuder elbolaget på ström
Benny Östlunds boendesituation utan el och varmvatten i Holm, väster om Sundsvall, har uppmärksammats i media de senaste dagarna.
Nu har elbolaget bestämt sig för att bjuda honom på hushållselen ”som en medmänsklig åtgärd” trots att värden ännu inte har betalat av sin skuld.
– Det är ingen permanent lösning, men vi har kopplat på elen till Bennys hus tills vidare så länge det är kallt ute så inte familjen ska behöva frysa, säger kommunikationschef på E.ON, Jakob Holmström.
Och Benny tackar och tar emot efter en veckas ofrivilligt eluppehåll. Under den tiden har han fått låna ett uttag av grannen via en cirka 70 meter lång skarvsladd genom fönstret.
– Jag ska fira med att baka något gott i helgen nu när ugnen fungerar! säger Benny Östlund.
Det var förra torsdagen som elbolaget klippte strömmen till Aros Energideklarationer AB:s fastigheter i Holm som en slutlig åtgärd efter att ett betalningskrav på över 125 000 kronor inte betalats. I måndags förde fastighetsägarna över pengar – men inte hela beloppet. Och enligt elbolaget E.ON saknas det därför fortfarande 22 755 kronor på fastighetsbolagets kundkonto.
Vilket inte alls stämmer, menar Michael Sterner, styrelseledamot i fastighetsbolaget. Enligt hans beräkningar saknas det en betydligt mindre summa, 3 562 kronor.
”Eon har således helt fel uppgifter såväl för utestående fakturor som för gjorda betalningar vilket i och för sig inte förvånar med hänsyn till hur ärendet hittills har hanterats. Det kan noteras att de belopp som nu betalats till Eon motsvarar en årsförbrukning i fastigheterna vilket får oss att starkt ifrågasätta Eons agerande”, skriver Michael Sterner i ett mejl till Hem & Hyra.
Och det tycks som att läget är låst så länge bolag och kund inte kommer överens om matematiken.
”Vi har skickat mail till Eon och redovisat våra betalningar men inte fått svar. Vi kommer att söka dem i dag på telefon. Så snart Eon kan bekräfta att det är 3 562 kr som återstår så betalar vi det omedelbart”, fortsätter Sterner sitt mejl.
E.ON:s kommunikationschef Jakob Holmström menar på att det inte finns någon tvist dem och kunden emellan som kan diskuteras.
– Vi har tydligen inte samma uppfattning om betalningarna. Och jag bryr mig ärligt talat inte om deras uträkningar. Från vår sida finns det ingen konflikt. De har en skuld till oss som de måste betala för att få fortsatt elleverans. Så enkelt är det.
Benny är som sagt glad över att ha blivit uppkopplad på elnätet igen. Men tvätta får han fortsätta göra hos grannen eftersom tvättstugan ligger i en annan fastighet.
– Det är som det är. Nu kan vi i alla fall duscha varmt hemma.