”Ärligt talat tittar vi inte på hyresnivån”
Åse Löfgren Gunsten vill inte diskutera Maximes specifika fall. Det är hans arbetsgivare som är Nordics kund, och de hänvisar alla frågor till sin egen presstjänst. Men hon förklarar hur Nordic Relocation Group arbetar generellt. Hon börjar med att påpeka att bostadsförmedling bara är en mindre del av företagets arbete.
– Men att hitta en vettig bostad är ofta det största problemet. Hyresmarknaden är så vansinnigt snäv, säger Åse Löfgren Gunsten.
Potentiella hyresvärdar får anmäla sig via Nordics hemsida. Det kan vara både fastighetsägare och personer som till exempel vill hyra ut sin bostadsrätt i andra hand.
– Vi ber dem titta på vår sajt. Där kan man hitta information om vilka rättigheter och skyldigheter man har som hyresvärd. Sedan försöker vi matcha de erbjudanden vi får in med vår kunds önskemål. När vi hittat två eller tre lämpliga bostäder pratar vi med kunden och ser vad de tycker, säger Åse Löfgren Gunsten.
Hon poängterar att hennes företag inte tar något betalt av någon som anmäler sig och inte heller ger någon garanti att de ska få sin bostad uthyrd. Om en kund blir intresserad av att hyra en bostad görs en kontroll av hyresvärden. Men däremot tittar inte Nordic på om hyresanspråken är skäliga.
– Nej, ärligt talat tittar vi inte på hyresnivån. Vi lägger ansvaret att följa reglerna på den som vill hyra ut. På vår hemsida finns länkar till Hyresnämnden, där kan man läsa vad som gäller. Den som hyr ut har en skyldighet att ta reda på det.
Händer det inte att ni reagerar över vilka hyror som krävs?
– Vi säger till ibland, att det kanske är tveksamt om du hittar någon som vill hyra för den här summan. Men det kan ju vara nyproduktion och allt möjligt, vi lägger oss inte i det. Vi får inget betalt av den som hyr ut, och det är mycket viktigt att vi inte heller är med och sätter hyran. Då skulle vi kunna medverka till ockerhyror, och det vill vi inte.
Men har ni inte ett ansvar om ni förmedlar bostäder med oskäliga hyror?
– Vi är alla vuxna och ansvarstagande individer. Visst, människor beter sig mer eller mindre etiskt korrekt, men vi kan inte hålla på och göra kontroller av alla som anmäler sig till oss. Myndigheterna får göra kontroller. Om den som hyr inte är nöjd får han eller hon gå till Hyresnämnden och överklaga, vi upplyser alla våra kunder om att den möjligheten finns.
Är det rimligt att förutsätta att människor från utlandet ska förstå hur det svenska systemet fungerar, och att vi inte har marknadshyror?
– Jag tror du har fel om du utgår från att de här personerna inte har någon koll. Det här är högt uppsatta människor med bra utbildning. De vet precis vad de vill och har full support från sina arbetsgivare. Om våra kunder inte var nöjda skulle de inte komma tillbaka.
Men era kunder är ju företagen. Det är kanske ofta den anställde som betalar hyran?
– Ibland betalar företaget hyran, ibland den anställde. Det finns hur många varianter som helst, det är inget vi har att göra med.
Vad skulle få er att börja titta närmare på hyran till bostäderna ni förmedlar?
– Om det blev en skyldighet enligt lag skulle vi göra det. Det tar tid att göra en granskning och då kostar det också mer för vår uppdragsgivare. Alla är väldigt kostnadsmedvetna idag.
LÄS MER:
Arbetskraftsinvandrare luras att betala ockerhyror
Juristen: ”Det skapar en svart hyresmarknad”
LÄS OCKSÅ: