”Fler borde begära ersättning vid störningar”
När kan man begära kompensation för störningar?
– Jag tycker att man alltid ska ställa frågan om man har rätt till ersättning för olägenheten som störningen innebär. Det kan till exempel handla om störningar från en restaurang nattetid, temperaturstörningar eller störningar vid vattenläckor eller byggarbeten som gör att man inte kan nyttja lägenheten fullt ut. Däremot står det oftast i hyresavtalet att man inte har rätt till ersättning vid så kallat sedvanligt underhåll. Det känner många inte till.
Vad menas med ”sedvanligt underhåll”?
– Det är sådant som ska göras återkommande under en byggnads livstid. Det kan vara alltifrån panelbyten till stamrenoveringar. Men sedan finns stora arbeten där man kan diskutera om det är sedvanligt eller inte. Några sådana exempel är pålningar och olika typer av saneringar där jag har svårt att se att det skulle röra sig om sedvanligt underhåll.
Vad ska man göra om man upplever störningar?
– Man ska meddela hyresvärden att man begär ersättning för hinder och men. Det är jätteviktigt att man inte på eget bevåg börjar betala in en lägre hyra eller hålla inne hyran. Då kan man bli av med kontraktet. När man gjort en begäran hos hyresvärden ska man vänta tills störningen upphör och därefter räknas en eventuell ersättning fram.
Men om hyresvärden säger nej. Vad gör man då?
– Är man medlem i Hyresgästföreningen kan man kontakta oss. Det är också viktigt att man dokumenterar störningarna eftersom det kan bli en bevisfråga. Anteckna, spela in eller fotografera av.
Hur stor ersättning kan man räkna med?
– Summorna blir oftast inte så stora tyvärr. Systemet är uppbyggt så att du får ersättning för den del av lägenheten som är påverkad och för den tid då störningarna pågått. Störning från en restaurang nattetid brukar ge runt 30 procent avdrag för de nätter du blivit störd. En vattenskada som gör att du inte kan använda köket brukar ge en rabatt på ungefär 40 procent av dygnshyran. När det gäller temperaturer brukar man få en högre rabatt ju lägre temperaturen är. Går den under 15 grader anser vi att rabatten ska vara 100 procent.
Vad anser du om Poseidons ersättning till hyresgästerna som levt med fasadrenoveringar runt knutarna flera månader längre än beräknat? Är en gratis månadshyra okej?
– Med den lilla kunskap jag har om just det här fallet tycker jag att ersättningen låter rimlig.
Är hyresgäster bra på att ta tillvara sina rättigheter när det gäller ersättningar?
– Jag tror att väldigt många driver på om att störningarna ska upphöra. Men att sedan försöka få ersättning är något som jag tror att många missar. Man vill inte tjafsa, men jag tycker att man ska tänka på att man faktiskt har betalat för något man inte har fått och kräva pengar tillbaka.
LÄS MER:
Fri månadshyra efter byggstök