Annons

Hyresgäster uppmanas lägga undan pengar

Göteborg Efter strandningen i Göteborg laddar Hyresgästföreningen för långdragna förhandlingar i hyresnämnden. Medlemmar uppmanas lägga undan pengar för retroaktiva hyreshöjningar.

Som Hem & Hyra tidigare berättat, har Fastighetsägarna GFR strandat hyresförhandlingarna för 43 000 hushåll i Göteborg. Istället för att fortsätta förhandla med Hyresgästföreningen har organisationen lämnat in material om 10 000-tals lägenheter till hyresnämnden. Nämndens uppgift blir nu att gå igenom lägenhet för lägenhet och försöka avgöra vad som är en skälig hyreshöjning.

När hyrorna väl är beslutade kommer hela den eventuella höjningen på en gång. I ett brev uppmanar Hyresgästföreningen berörda medlemmar att börja lägga undan pengar redan nu.

Läs ocksåVärd gjorde upp direkt med hyresgäster – stäms på över halv miljon: ”Har agerat smutsigt”Text med ordet skadestånd. Kvinna som tittar rakt fram.

Carl-Johan Bergström, förhandlingsstrateg:

– Fastighetsägarna har yrkat på hyreshöjning från den 1 januari 2016. En sådan här process kan säkert ta 1–1,5 år, då växer beloppet även om det inte är en jättestor höjning. Säg att det är en hundring i månaden, då kan det bli 1 500–2 000 kronor när det väl blir aktuellt att betala.

Formellt sett är inte Hyresgästföreningen en part i hyresnämndsförhandlingarna. Istället står det mellan Fastighetsägarna och varje enskild hyresgäst. Men som medlem kan man ge fullmakt till föreningen att företräda en, så fort man får en kallelse till hyresnämnden.

Läs ocksåNu säljer Öbo Britt-Maries hem: "Luften gick ur mig"En kvinna står vid ett av husen som Öbo vill sälja.

I brevet till medlemmarna har Hyresgästföreningen även skickat med en blankett för anmälan av brister i lägenheten. Den ska man skicka till sin hyresvärd om man har klagomål.

Annons

– Vi vet att många medlemmar kontaktar oss för att berätta om brister när sådant här blir aktuellt. Men fastighetsägaren måste ha fått chans att åtgärda problemen innan vi kan göra något, säger Carl-Johan Bergström.

Eventuella fel i enskilda lägenheter är inte heller en del i underlaget för hyreshöjningar. Istället blir de separata ärenden om fastighetsägaren inte gör något åt dem.

Läs ocksåNytt hovrättsbeslut: Dålig förvaltning stoppar inte årlig hyreshöjningDåligt underhåll, snöröjning, asfalt

Carl-Johan Bergström säger att Hyresgästföreningen nu förbereder sig genom att läsa materialet Fastighetsägarna lämnat in, men även genom att ta fram eget. I övrigt avvaktar man.

– Just nu ligger bollen hos hyresnämnden.

Annons

LÄS MER:

Hyresförhandlingar strandade – 43 000 lägenheter berörs

Fastighetsägarna lämnar 17 500 ärenden till hyresnämnden

100 000 privathyror strandade

Fakta: Varför hamnar frågan i hyresnämnden?

När Hyresgästföreningen förhandlar med kommunala bolag så hamnar strandade förhandlingar i Hyresmarknadskommittén. Det är en central kommitté med representanter från Hyresgästföreningen och de kommunala bolagens riksorganisation SABO.

När det rör sig om privata bolag finns inte samma möjighet. Tidigare fanns Bostadsmarknadskommittén som var uppbyggd på samma sätt, men den har slutat att fungera.

Hyresgästföreningen har flera gånger försökt blåsa liv i kommittén, men fastighetsägarnas organisationer är inte lika intresserade. De skulle istället föredra att medlingen sköttes av en tredje, utomstående part.

I det läget blir hyresnämnden den instans man får vända sig till om förhandlingarna kör fast. I praktiken är dock inte hyresnämnden rustad för att fylla medlarfunktionen.

Läs också Hyresgästbasen pratade på SD-konferens: ”Viktigast är kampen mot marknadshyror” Susannes hyresvärdar bryter mot lagen om och om igen – nu krävs de på extra stort skadestånd: ”Jag förstår inte varför de gör detta”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.