Hyrestvist blir allt dyrare
Handläggartjänsten är på 50 procent och är tillsatt redan nu. Det extra hyresrådet ska rekryteras för start efter sommaren. Det säger Lise-Lotte Wilkens, hyresråd.
Som Hem & Hyra tidigare berättat har hyresnämnden anställt fyra extra registratorer bara för att registrera alla handlingar som Fastighetsägarna GFR lämnat in. Detta sedan Fastighetsägarna strandat hyresförhandlingarna med Hyresgästföreningen.
– Nu har vi fått in den tredje omgången handlingar, som vi tror är den sista. Det är 43 600 hushåll, och ett hushåll kan omfatta flera hyresgäster. Alla hyresgäster måste registreras manuellt, det finns inga genvägar, säger Lise-Lotte Wilkens.
Det är hyresgästerna som är Fastighetsägarnas motpart och hyresnämnden måste därför på ett eller annat sätt kalla varje hyresgäst. Den som är medlem i Hyresgästföreningen kan sedan ge fullmakt till föreningen att företräda en, så fort man fått en kallelse.
Hittills har nämnden kallat hyresgäster till sammanträden den 11 april, 25 april, 4 maj, 12, maj och 18 maj. Fler kallelser rullar ut hela tiden. Varje sammanträde rör ett visst bestånd, vilket i praktiken kan vara ett enskilt hus eller kvarter.
– Den 25 april har vi till exempel kallat 50 hyresgäster. Längre fram kommer bestånd som omfattar hur många hyresgäster som helst, säger Lise-Lotte Wilkens.
Den strandade förhandlingen omfattar 1 350 fastigheter och hyresnämnden räknar med att kunna beta av en fastighet i veckan.
– Den vanliga verksamheten måste gå först, vi kan inte prioritera detta. Systemet är inte tänkt för det här. Det är tänkt att två ansvarsfulla parter själva ska föra förhandlingar med varandra, säger Lise-Lotte Wilkens.
Kostnaderna verkar växa hela tiden. Har nämnden begärt några extra pengar?
– Inte än. Vi förhandlar med Domstolsverket och håller dem informerade om läget.
Har ni någon uppfattning om vad notan kan landa på?
– Ingen aning, vi har inte kommit så långt än. Det beror på hur många år det här kommer att hålla på.