Annons

Hyresvärd erkänner att farliga gifter har använts

Trollhättan Giftiga ämnen har använts vid renoveringen av Pilen i Trollhättan. Det medger nu hyresvärden Eidar. De borde haft bättre koll, anser Hyresgästföreningen.

Det började med yrsel, huvudvärk och hosta hos de boende. Klagomålen blev allt fler när Pilen i centrala Trollhättan rustades upp. Men den kommunala hyresvärden Eidar tog det hela med ro. 

– Jag kan förstå att man litar på Skanska som entreprenör men när de boende hörde av sig borde de ha reagerat, säger Hyresgästföreningens jurist Britt-Marie Hesselbom.

Läs ocksåHyresgäster hos AB-hem reagerar över slarviga renoveringar – riskerar samtidigt höjda hyrorJacop Lindholm, halvkroppsporträtt, står med korslagda armar i en mörk tshirt framför en vitmålad gungställning inhängad med ett vitmålat staket. Han och grannarna har reagerat över att brister åtgärdats på ett slarvigt sätt.

Enligt tidningen ttela är det ett ämne i en primer som gjort hyresgästerna sjuka. Ämnet är inte förbjudet men det finns strikta säkerhetsföreskrifter kring hur det ska användas, och de har inte följts. Det medger nu både Skanska och Eidar.

– Med facit i hand – och en miljöinspektör har ju konstaterat detta – så borde ventilationen varit bättre, säger bostadsbolagets fastighetschef, Stefan Jansson, till tidningen TTela.

Annons

Hur allvarlig skada som ämnet kan ha fått på de boendes hälsa återstår nu att utredas.
– Skanska har tagit på sig att komma med en rapport kring vilka hälsoeffekter det här ämnet kan ge. Det ska inte ge några permanenta skador om man utsätts för det under kortare tid. Men vad är kortare tid, det kan man fråga sig, säger Britt-Marie Hesselbom.

Läs ocksåNu säljer Öbo Britt-Maries hem: "Luften gick ur mig"En kvinna står vid ett av husen som Öbo vill sälja.

På ett möte tidigare i veckan erbjöd Eidar sina hyresgäster 3 000 kronor i kompensation som plåster på såren. En ersättning som varken hyresgästerna eller Hyresgästföreningen tycker är särskilt lyckad.
– Jag tror Eidar insåg att det blivit fel och så ville man snabbt ställa allt tillrätta. Men istället blev det väldigt otydligt vad man kompenserade för. Nu ska vi förhandla om ett nytt ersätt-ningsförslag som vi tycker är rimligt.

Britt-Marie Hesselbom menar att man i lugn och ro måste se över vad som gått fel och var man brustit. Hyresgästerna är missnöjda med mycket av hur renoveringen skötts. När hon själv besökte kvarteret reagerade hon.

Annons

– Det var vatten kring hela huset och smala broar för de boende att gå på. Jag har aldrig sett något liknande. Det var helt absurt.

Läs ocksåHyresgäster överklagar renovering – tar in egna experter
Läs också Sökes: hyresgäster – från byggboom till brist på inflyttare på bara några år Barnen utan lekplats hela sommaren – trots värdens löfte: "Har inte råd att åka iväg"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.