Annons

Kräver åtgärder i Bergsjön

Göteborg ​Hyresgästföreningen har nu definitivt tröttnat på att inget händer med hyresvärden Centerplans många fuktskadade lägenheter i Bergsjön. Därför planerar förenin

​Nyligen rapporterade Göteborgs-Posten i brett uppslagna artiklar om problemen med fukt-, vatten- och mögelskador i Centerplans lägenheter på Kosmos- Atmosfär- och Zenitgatan i Bergsjön. Problem som Hyresgästföreningens ärendehandläggare Kenth Munter är väl bekant med och som han under en längre tid har försökt få Centerplans förvaltningsbolag Bovista att åtgärda på frivillig väg.

Annons
–  Sammantaget har jag nog haft ett femtontal ärenden i området som alla har gällt problem med fukt- och vattenskador, berättar han. Antingen rinner det från taket in i lägenheterna, eller från lägenhet till lägenhet eller så tar sig vattnet in genom sprickor i fasaderna.
För en dryg månad sedan hade Kenth Munter och Hyresgästföreningens jurist Catharina Engström ett möte med Bovistas förvaltare, där de krävde redovisning av vilka åtgärder fastighetsägaren tänkt genomföra i sammanlagt 14 lägenheter, där hyresgästerna under längre tid haft problem med vatten- och fuktskador.
–   De svar vi fick var att åtgärder skulle vidtas, hade påbörjats eller i alla fall var inplanerade, berättar Kenth Munter. Men det är samma svar vi fått från bolaget tidigare när vi försökt få dem att vidta åtgärder. Och sedan händer absolut ingenting.
Kenth Munter tar som exempel en lägenhet på Atmosfärgatan 37 där väggarna i både hall och vardagsrum har fuktskador. På just det här huset har det tidigare undermåliga taket, som tros vara orsak till vattenskadorna i huset, bytts och för långt över en månad sedan lovade bolaget att börja åtgärda skadorna i lägenheten. Men sedan dess har absolut ingenting hänt.
–  Vi har utgått från att fastighetsägaren ska ta sitt ansvar och åtgärda de här problemen. Men eftersom ingenting händer anser vi nu att det är dags att gå till hyresnämnden med ett antal av de här ärendena, säger Conny Borup, Hyresgästföreningens chefsjurist i Västra Sverige. 
Även miljöförvaltningen i Göteborg fortsätter att agera blåslampa för att få Centerplan/Bovista att vidta åtgärder i de lägenheter som har dokumenterade fuktskador.
–  På Atmosfärgatan 29-35 är det stora problem med fukt i hela huset, berättar Yusra Moshtat, miljöinspektör vid förvaltningens närmiljöavdelning. Därför kommer jag under veckan att inspektera sju lägenheter där jag kommer att göra fuktmätningar.
–  Visar det sig att det finns fuktproblem kommer jag att begära en redovisning av vilka åtgärder fastighetsägaren tänker vidta för att lösa problemen. Och händer inget då tänker jag gå vidare med ett föreläggande.
Yusra Moshtat har nämligen samma erfarenhet som Kenth Munter hos Hyresgästföreningen. Bolaget lovar att vidta åtgärder men sedan händer inte mycket.
–  Men människor ska inte behöva ha det så här, säger Yusra Moshtat. Bor man i lägenheter med mycket fukt finns risk för olägenheter för människors hälsa, som till exempel astma, allergi och eksem.
–  Problemet i de här fastigheterna är att både före detta och nuvarande ägarna inte har åtgärdat problemen med fukt- och vattenskador. Men struntar du i att göra något blir skadorna bara värre och värre.
För två familjer i området som bor i lägenheter med dokumenterade mögelskador och där Yusra Moshtat tidigare utfärdat förelägganden med krav på åtgärdsplaner har dock situationen precis löst sig. Båda familjerna har erbjudits andra oskadade lägenheter i området och Centerplan/Bovista har också lovat att stå för flyttkostnaderna.
–  Men jag kommer nu att bevaka så att ingen annan flyttar in i de här lägenheterna innan de är åtgärdade, säger Yusra Moshtat, som den senaste tiden fått en rad samtal från andra hyresgäster i området som berättat om likartade problem.
–  Så sannolikt finns det betydligt fler lägenheter med problem än de vi redan känner till. Men vad som är viktigt är att hyresgästerna först vänder sig till fastighetsägaren och framför sina klagomål. Annars kan fastighetsägaren hävda att man faktiskt inte kände till problemen och då har vi små möjligheter att agera.
Ansvariga hos Centerplan/Bovista har hittills konsekvent vägrat att uttala sig för medierna. Inte heller Hem & Hyra har lyckats få någon kontakt med någon ansvarig hos bolaget.

Annons
Läs också Jeanette satsade 39 års kötid – drömhemmet blev en mardröm Fuktigt och dragigt i Camillas lägenhet – hyresvärden: "Det ber vi om ursäkt för" 76-åring tvingas leva med mögelproblem – ”Har mått så dåligt att jag fått sova borta” Ilska när risig skötsel inte längre sänker hyran: ”Vill inte betala mer när inget funkar” Hos Rebecka läcker det in när det regnar: ”Man känner sig uppgiven”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.