Långdraget hyresbråk
Bostadsbolaget hyr ut drygt tjugo lägenheter i Kyrkebyn utanför Uddevalla där det sedan länge funnits ett antal brister i boendet.
– Därför har man under flera år låtit bli att höja hyrorna, säger Anja Schröder som är förhandlare på Hyresgästföreningen.
Under 2009 satte man under förhandlingen med privatvärden ihop en lista ihop med ett antal fel och brister som fastighetsägaren lovade att åtgärda. Förra året meddelade värden via ombud att allt som stod på listan var fixat och därmed höjdes hyrorna.
Men mycket hade aldrig blivit gjort. Enligt Anja Schröder är det bara enstaka saker på listan som fastighetsägaren har tagit itu med.
– Jag skulle gissa att 80-90 procent inte är åtgärdat, säger hon.
Anja Schröder har därför skickat en ansökan till hyresnämnden om att förhandlingsavtalet ska rivas upp och återgå till senast förhandlade nivå. Ansökan avslogs först med motiveringen att den kommit in för sent men det var felaktigt. En resningsansökan ligger nu hos hovrätten.
Ytterligare en komplicerande faktor är att bolaget utfört åtgärder som inneburit att standarden i lägenheten höjts och sedan tagit betalt för detta i form av hyreshöjningar. Men standardhöjande åtgärder får man bara ta betalt för om hyresgästen har godkänt dem och om de är förhandlade med Hyresgästföreningen, eller om det finns ett beslut från hyresnämnden.
Så har i det här fallet inte skett och därför är höjningarna alltså inte giltiga.
– Till exempel har de satt in carports och höjt hyran på grund av det, trots att hyresgästerna inte vill ha några carports, säger Anja Schröder.
Hon ska nu sätta sig och försöka reda ut vilka av hyresgäster som har betalat för hög hyra – och hur mycket innan hon går vidare med ytterligare ett ärende till hyresnämnden som gäller återbetalning av hyra.
Hem & Hyra har varit i kontakt med fastighetsägaren men han har av privata skäl inte haft möjlighet att kommentera ärendet.