Stena: ”Vi börjar så här och kompletterar vid behov”

Göteborg Alla kommer inte att vara utan badrum samtidigt, och då bör sex toaletter på gården räcka. Det menar Elise Berggren, kommunikationschef på Stena.

I ett svar över e-post skriver Elise Berggren att Stena väljer att undvika evakuering på grund av de boendes egna önskemål.

– Att genomföra en stamrenovering är något som vi tillsammans med hyresgästerna arbetat fram under en längre tid. Det har varit ett önskemål från hyresgästerna att göra en minimal renovering för att hålla nere hyresnivån.

Läs ocksåDeras värd chockstartar renovering – vill bygga om hela husetHelt plötsligt meddelade hyresvärden Västerstaden att huset på Bangatan 32 ska genomgå stamrenovering, byggas på med fler våningar och totalombyggas. Alla hyresgäster måste lämna huset och planlösningen i deras lägenheter kommer att ändras. Brevet med information kom bara en vecka innan det första arbetet inleddes.

Hur kommer det sig att ni inte erbjuder evakueringsmöjligheter?

– Då vi enbart gör badrummen i lägenheten finns möjlighet för hyresgästerna att bo kvar. Detta är ett vedertaget sätt att genomföra denna typ av renovering. Vi kommer träffa alla hyresgäster och diskutera renoveringsprocessen. Vi har möjlighet till evakueringslägenhet om det finns speciella behov såsom handikapp eller dylikt, skriver Elise Berggren.

Tror ni verkligen att det räcker med sex toaletter på gården?

Läs ocksåSmällen efter resan: Tvingas betala 400 000 kronor för sönderslagen lägenhetBild på ett sönderslaget kök och en hand som håller i pengar.

– Alla lägenheter kommer inte samtidigt vara utan toalett. Den bod som vi kommer erbjuda på gården består av sex styck enheter med dusch, toalett, handfat i eget utrymme som man kan låsa om sig i. I dessa sex enheter är två styck anpassade och kan lätt rymma en barnfamilj. Vår entreprenörs erfarenhet är att detta ska räcka. Vi börjar så här och kompletterar vid behov om det visar sig att det inte är tillräckligt. Vi vill absolut inte att det ska vara för lite toaletter. Vi kan även erbjuda torrtoalett i lägenheten. 

Anser ni att ni haft tillräcklig dialog med hyresgästerna?

– Vi har under flera års tid fört en dialog med de boende om upprustning av Pennygången. Inför renoveringen av varje etapp har vi öppet hus, boendemöten och trapphusinformation. Vi tar dessutom kontakt med samtliga hyresgäster som berörs inför upprustningen för att lyssna in deras eventuella behov. Vi har full förståelse för det obehag som denna typ av renovering kommer att medföra. Vi har varit tydliga med vilket jobb som kommer att genomföras. Det är även därför som man får en hyresfri månad.

Läs ocksåPlast ersatte plåt - så tog badsugna Kajsa saken i egna händerEn kvinna med rakt, vitt och grått hår som sitter i skummigt vatten i en stor badbalja som står i ett badrum.

LÄS MER:

Oro inför badrumsrenovering på Pennygången

Läs också Så kan du ta strid för ditt badkar – om det riskerar att kastas i renoveringen Badkar kastas ut vid renoveringar – för Jenny är dusch otänkbart: ”Vet inte vad jag ska ta mig till”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.