Annons

Stena: ”Vi börjar så här och kompletterar vid behov”

Göteborg Alla kommer inte att vara utan badrum samtidigt, och då bör sex toaletter på gården räcka. Det menar Elise Berggren, kommunikationschef på Stena.

I ett svar över e-post skriver Elise Berggren att Stena väljer att undvika evakuering på grund av de boendes egna önskemål.

– Att genomföra en stamrenovering är något som vi tillsammans med hyresgästerna arbetat fram under en längre tid. Det har varit ett önskemål från hyresgästerna att göra en minimal renovering för att hålla nere hyresnivån.

Läs ocksåParet släppte inte in hantverkare – kastas ut från femma på SöderTvådelad bild med lägenhetsdörr i trapphus och en lägenhetsvägg där hantverkares händer skrapar bort färg med verktyg.

Hur kommer det sig att ni inte erbjuder evakueringsmöjligheter?

– Då vi enbart gör badrummen i lägenheten finns möjlighet för hyresgästerna att bo kvar. Detta är ett vedertaget sätt att genomföra denna typ av renovering. Vi kommer träffa alla hyresgäster och diskutera renoveringsprocessen. Vi har möjlighet till evakueringslägenhet om det finns speciella behov såsom handikapp eller dylikt, skriver Elise Berggren.

Annons

Tror ni verkligen att det räcker med sex toaletter på gården?

Läs ocksåHyresgäster hos AB-hem reagerar över slarviga renoveringar – riskerar samtidigt höjda hyrorJacop Lindholm, halvkroppsporträtt, står med korslagda armar i en mörk tshirt framför en vitmålad gungställning inhängad med ett vitmålat staket. Han och grannarna har reagerat över att brister åtgärdats på ett slarvigt sätt.

– Alla lägenheter kommer inte samtidigt vara utan toalett. Den bod som vi kommer erbjuda på gården består av sex styck enheter med dusch, toalett, handfat i eget utrymme som man kan låsa om sig i. I dessa sex enheter är två styck anpassade och kan lätt rymma en barnfamilj. Vår entreprenörs erfarenhet är att detta ska räcka. Vi börjar så här och kompletterar vid behov om det visar sig att det inte är tillräckligt. Vi vill absolut inte att det ska vara för lite toaletter. Vi kan även erbjuda torrtoalett i lägenheten. 

Anser ni att ni haft tillräcklig dialog med hyresgästerna?

– Vi har under flera års tid fört en dialog med de boende om upprustning av Pennygången. Inför renoveringen av varje etapp har vi öppet hus, boendemöten och trapphusinformation. Vi tar dessutom kontakt med samtliga hyresgäster som berörs inför upprustningen för att lyssna in deras eventuella behov. Vi har full förståelse för det obehag som denna typ av renovering kommer att medföra. Vi har varit tydliga med vilket jobb som kommer att genomföras. Det är även därför som man får en hyresfri månad.

Annons
Läs ocksåNu säljer Öbo Britt-Maries hem: "Luften gick ur mig"En kvinna står vid ett av husen som Öbo vill sälja.

LÄS MER:

Oro inför badrumsrenovering på Pennygången

Läs också Hyresgästerna trodde de stoppat dyr renovering – nu blir de överkörda: ”Ingen lyxåtgärd” Hyresgäster överklagar renovering – tar in egna experter

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.