Stenungsundshem tar över kommunal förvaltning
Byggprojektledare, drift- och energiingenjörer och andra tjänstemän har gått över från att vara anställda av kommunen till att arbeta för bostadsbolaget.
– Vi ansvarar för den dagliga driften och kommunen köper de tjänsterna av oss, säger Ulf Lindén, vd för Stenungsundshem.
Bakgrunden är att kommunens fastighetschef sade upp sig för 1,5 år sedan. Samhällsbyggnadschefen Kristina Lindfors fick i uppdrag att utse en efterträdare.
– En kort tid innan hade vi fått i uppdrag av politikerna att se hur fastighetsförvaltningen och det kommunala bostadsbolaget kunde arbeta närmare varann. Vi började titta på det och det blev uppenbart att kommunen hade en organisation för byggande och Stenungsundshem hade en likadan, säger Kristina Lindfors.
Samtidigt upplevde både kommunen och bostadsbolaget att deras organisationer var lite för små för att kunna vara så professionella som man önskade. Det saknades resurser för att fylla alla funktioner som behövdes.
– Tanken uppstod: borde vi inte göra något ihop? Det är ju ändå skattebetalarnas pengar det handlar om, säger Kristina Lindfors.
Processen satte igång och vid årsskiftet gick byggprojektledarna över till Stenungsundshem. I början av oktober följde energi- och driftingenjörer efter. Ulf Lindén beskriver resulatet som en ömsesidig vinst.
– Vi märker redan stor skillnad. Vi är många fler som jobbar tillsammans, och det finns större kunskap i huset. Det är lättare när man bara kan gå ut i korridoren och fråga någon, säger han.
I andra kommuner, till exempel i Öckerö, har man gjort en poäng av att dela upp bostads- och lokalförvaltning. Detta för att det ska vara tydligt vilka pengar som går vart. Men både Kristina Lindfors och Ulf Lindén menar att detta kommer att vara lätt att se trots den nya organisationen.
– Det har blivit ännu tydligare nu. Kommunen fortsätter äga husen och det ekonomiska ansvaret för fastigheterna ligger kvar hos kommunen själv, säger Ulf Lindén.
LÄS MER: