Stökig tvättstuga drar ner nöjdhetsbetyg
Det är tisdagskväll och Mia Lundqvist i Trollhättan har bokat tid i husets gemensamma tvättstuga. Dit går hon gärna.
– Den fyller en social funktion, här hejar man på grannarna och småpratar, säger hon.
I Mias tvättstuga är det lätt att få tid, maskinerna är bra och utrymmet rejält. På minussidan: att folk glömmer saker som kan bli liggande i månader.
– Och ibland tar det lång tid för värden att åtgärda fel. Vi fick en ny torktumlare för fyra veckor sedan, men den har inte kopplats in än. Det är inte okej, säger hon.
Mia Lundqvist synpunkter kring tvättstugan är långt ifrån unika. Det visar nöjd kundenkäter från 17 lokala bostadsföretag som Hem & Hyra har tagit del av.
Sådana undersökningar utför många värdar regelbundet bland sina hyresgäster. Svaren ligger sedan som en grund för förbättringsarbetet.
Betygen är ganska goda generellt, men en punkt sticker ut. Hos de flesta är hyresgästerna minst nöjda med städning och underhåll av tvättstugan. Det gäller oavsett om värden är privat eller kommunal, stor eller liten.
Enkäterna visar också att hyresgästerna är allra nöjdast med service och bemötande från fastighetsskötare och annan personal som finns i kvarteret.
Mia Lundqvists tips till värdar som vill få bättre betyg är översyn och städning, gärna varje månad.
– Kolla att det är rent och att allt fungerar. Folk blir irriterade när något är trasigt.
Vad säger värdarna om stökiga tvättstugor? Läs Hem & Hyras artikel här!
Många hyresvärdar kollar regelbundet hyresgästernas nöjdhet. Externa företag sköter frågorna.
Enkäterna tar upp allt från lekplatser, trygghet och tapeter till säkerhet vid parkeringsplatserna.
Generellt är hyresgästerna minst nöjda med städning/underhåll av tvättstugan medan servicepersonalen får tummen upp.