Konsumentrådgivarnas tips – före och efter katastrofen
En hemförsäkring är till stor hjälp vid brand, vattenskada eller annat akut som kan drabba ditt hem. Försäkringen ger ekonomisk ersättning för saker som går förlorade, och för tillfälligt boende.
Den kan även täcka krav från värden om du själv har råkat orsaka en skada genom vårdslöshet. Konsumentrådgivare Harriet Hagman i Stenungsund tycker att det borde vara lag på att ha hemförsäkring.
– Man är helt utlämnad om man inte har det. Man kan inte rikta krav någonstans, utom möjligen till socialen. Har man egna resurser så ryker de först.
– Folk chansar naturligtvis. Man tror inte att en sådan här sak någonsin ska hända. Men den risken kan man inte ta.
Hyra, el, mat, försäkring. Den prioriteringsordningen ska styra vad du anser dig ha råd med, menar Maud Öhlund, rådgivare på Konsument Göteborg. Är katastrofen framme måste alla onödiga utgifter strypas direkt.
– Försök i det längsta att klara dig undan sms-lån. Lägg alla abonnemang vilande. Telefon, el, tidningsprenumeration, bokklubb, gymkort. De flesta du har ett avtal med går med på det i en sådan här situation, tipsar hon.
Även den som har försörjningsstöd kan ha hemförsäkring, eftersom stödet täcker skäliga kostnader för det. Det går också att teckna hemförsäkring utan svenskt personnummer.
- Brandvarnare är ett måste i alla hem. Helst ska det även finnas en brandsläckare, och en brandfilt i köket.
- Fundera i förväg på hur du tar dig ut om det börjar brinna. Hitta gärna flera olika alternativ.
- Brandrök är giftig. Stanna i lägenheten om trapphuset är rökfyllt. Håll ytterdörren stängd, larma och invänta räddningstjänsten.