Annons

Flyttfirman vägrade ersätta systrarnas försvunna möbler: ”Jag stortjöt när de stängde dörren”

Nyheter Över hälften av landets flyttfirmor kör utan trafiktillstånd och många vill inte ens visa upp försäkringar. För Maria och Sarah slutade flytten med skadade och försvunna möbler för tusentals kronor.
Hyresgäst i lägenhet efter en flytt.
Foto: Jenny Knutsson
"Jag satt och stortjöt när vi stängde dörren. De var så otrevliga", säger Maria.

I augusti förra året skulle Maria och hennes syster Sarah flytta till en större lägenhet i Norrköping. De fick offerter från flera flyttfirmor och valde till sist ODS Flytt och städ. Förutom det lägsta priset lovades nöjdhetsgaranti och försäkringar.

– Allt kändes bra. Det var ett ganska nytt lokalt företag och de hade bara fått bra recensioner, säger Maria, som inte vill ha med sitt och systerns efternamn.

Läs ocksåJakobs gedigna flyttgranskning tog hem guldet

Trots de goda recensionerna hittar vi flera klagomål på bolaget hos Allmänna reklamationsnämnden och i efterhand ångrar systrarna sitt beslut. Flyttfirman kom flera timmar för sent, klagade på hur mycket som skulle flyttas och ignorerade var saker skulle ställas.

Slutade att svara

– Allt hamnade huller om buller. Vi kom inte ens åt sängarna när vi skulle sova. Jag satt och stortjöt när vi stängde dörren. De var så otrevliga, säger Maria.

Hyresgäster vid ett köksbord.
I efterhand ångrar systrarna sitt val av flyttfirma.

Efteråt upptäckte de skador på flera möbler. En säng var trasig och nedsmutsad, en byrådörr hade gått sönder och en bokhylla hade fått faneren skadad. Även två möbler till deras katt var borta. När systrarna framförde krav på 3 500 kronor i ersättning slutade flyttfirman att svara på telefon och mejl.

– Jag blir väldigt frustrerad över att de inte tar ansvar för det. Jag var öppen för att diskutera ersättningen, men vi har inte fått någon kontakt, säger Maria.

Såg ni inte en risk att det kan bli skador vid en flytt?

– Jag förstår att det kan hända, men då ska de ju ersättas. De sa ju att de hade försäkring, säger Sarah.

Läs ocksåModeraten om fifflet i flyttbranschen: ”Moralupplösning i samhället”

På flyttfirmans hemsida står att ”vår drivkraft är er trygghet”. Det utlovas professionella och säkra transporter och att de genomfört över 4 000 flyttar på bara två år. Trots det saknar de tillstånd för yrkestrafik och hos Kronofogden finns nästan en miljon kronor i skulder, bland annat för oförsäkrade fordon.

Flyttfirman lovade försäkringar och nöjdhetsgaranti.

När vi får tag på ägaren till ODS Flytt och städ uppges att firman är nerlagd. Någon ersättning till Maria och Sarah finns inte att hämta.

– Det finns ingen försäkring, han har lagt ner allt. Det blev ont om jobb och så, svarar en kvinna som översätter samtalet med ägaren.

Läs ocksåPolisen om olagliga flyttlass: ”Inte ett prioriterat brott”

Några fler frågor hinner vi inte ställa förrän samtalet bryts.

Annons

Kräver tillstånd

För att driva en flyttfirma och transportera möbler mot ersättning krävs enligt lagen ett tillstånd för yrkestrafik och att alla flyttbilar som rullar är anmälda och godkända. Krav ställs på bland annat ekonomiska resurser och att ansvariga är utbildade, har gott omdöme och är ostraffade.

– Det är för att man ska kunna veta att den man anlitar bedriver sin verksamhet på ett schysst sätt, säger Anton Harland, utredare på Transportstyrelsen.

 

När vi testar att hämta in offerter för en lägenhetsflytt från Norrköping till Linköping visar det sig att nästan hälften, fyra av tio flyttfirmor, saknar egna tillstånd för yrkestrafik. Ett av bolagen har nekats tillstånd av Transportstyrelsen men fortsätter ändå att köra.

– Vi har visst tillstånd, jag mejlar över det till dig, hävdar en person på firman, men något mejl dyker aldrig upp.

En firma svarar att de bara förmedlar tjänsten och anlitar andra som har tillstånd, men vill inte berätta vilka. Ett annat bolag visar upp i sin marknadsföring att de har tillstånd – men en filmad flytt på deras Facebooksida visar något annat. Flyttbilen är oanmäld och får inte köra yrkestrafik.

–  Jag vet inte så mycket om det där. Den är på gång att bli anmäld, svarar den som är trafikansvarig på flyttfirman.

Över hälften saknar

Frågan är om bilden vi får fram stämmer med läget i branschen i stort. Vi beslutar oss för att gå igenom samtliga registrerade flyttföretag i landet, totalt 598 stycken enligt SCB:s företagsregister. Resultatet visar att 347 företag, 58 procent av landets registrerade flyttfirmor, saknar yrkestrafiktillstånd. Det kan finnas fler företag som erbjuder flyttar som exempelvis åkerier men som inte är registrerade som flyttfirmor.

– Resultatet förskräcker men jag blir tyvärr inte förvånad. Det är helt åt helvete att det ser ut så här, säger Gunnar Gudmundsson, generalsekreterare på Sveriges Möbeltransportörers förbund.

Annons

Polisen har ingen statistik över hur många som åker fast för olaglig yrkesmässig trafik – men risken verkar vara låg. Förra året gjorde polisen till exempel 173 flygande kontroller av lätta lastbilar i Östergötland. Det kan jämföras med att det samma år skedde över 6 000 flyttar med rut-avdrag i länet. Inom polisen vill man göra fler kontroller, men resurser och folk saknas.

– Upptäcktsrisken är väldigt liten för det finns snart ingen som kontrollerar yrkestrafiken. Vi behöver vara fler för att det ska få någon effekt, säger Erik Niklasson, gruppchef på trafikpolisen i Norrköping.

Susanne Fagerberg, jurist på Länsförsäkringar.

Alla flyttfirmor som vi fått in offerter ifrån uppger att flytten är försäkrad, men när vi ber om att få se en kopia av försäkringsbrevet är det bara tre av tio som skickar över ett giltigt dokument.

– Det bör man kunna visa om man är ett seriöst företag. Det kan vara så illa att företaget är oförsäkrat och då kan det bli svårt att få ut någon ersättning, säger Gunnar Gudmundsson.

Går inte reparera

Att som flyttkund teckna en egen försäkring är inte möjligt.

– Nej, det är flyttfirmans ansvar. Att begära att få se försäkringsbrevet tycker jag är nummer ett, säger Susanne Fagerberg, jurist på Länsförsäkringar.

Hyllan från farmor och farfar går inte att reparera.

Hemma hos Maria och Sarah i Norrköping står bokhyllan från deras farmor och farfar med en skada från flytten. Enligt möbelsnickaren går den inte att reparera.

– För oss handlar det även om det emotionella värdet. Vi stod farmor och farfar väldigt nära, säger Sarah.

Om ni ska flytta igen, hur tänker ni göra då?

– Det får bli den största och mest välkända flyttfirman vi kan hitta. Om det kostar flera tusenlappar mer så är det nog värt det, säger Maria.

Läs också Gravida Fredrika nära bli påkörd - få åker dit för olagliga flyttlass Guide: Så kan du granska flyttfirmorna på egen hand

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.