Ska jag behöva tjata för att värden ska åtgärda fel?
Jag bor i hyreslägenhet hos privat hyresvärd. Jag har bott i lägenheten sen april. För det första så fick jag tjata om att ugnen inte fungerade innan de till slut kom med en begagnad spis.
I tre veckor sa jag till om att köksfläkten inte funkar. Jag fick till svar att värden skulle fundera på att köpa en ny.
Ska man behöva tjata när man betalar hyra? Är det inte prio att ha fungerande grejer?
Hyresgäster ska förstås inte behöva tjata för att få reparationer genomförda. Hyresvärden är skyldig att underhålla lägenheten.
Det innebär till exempel att spis och fläkt ska repareras eller bytas ut när de inte fungerar.
Visst kan hyresvärden behöva en viss tid på sig för att få fram nya varor, reservdelar mm, men i ditt fall verkar det ju vara fråga om ren ovilja. Det är inte acceptabelt!
Här kan du som medlem i Hyresgästföreningen få svar på juridiska bostadsfrågor.
Skriv till
Hyresakuten
Hem & Hyra
Box 7514
103 92 Stockholm
Skicka frågor via e-post:
hyresakuten@hemhyra.se
Vi svarar på frågor av mer övergripande intresse och i den mån vi hinner.
Vill du ha snabbt svar vänd dig direkt till Hyresgästföreningen
Där hittar du också fler frågor och svar.