Svart i rutan – inget görs åt tv-mottagningen
Min tv-mottagning försvann 13 april 2016 när takarbetare klippte av kabeln till antennen på taket.
Svaret som jag får från HGF är att tv-mottagning ingår i hyran, men att det här är en pågående brist och då går det inte att begära ersättning.
Finns det ingen tidsgräns? Har gjort en ny bristanmälan till hyresvärden. Hans svar, citat ”Vi har inte lovat någon tv-mottagning och intranätet skall vara i funktion när renoveringen är klar och då kan du ansluta dig till det.”
Är det jag som hyresgäst som ska bekosta mottagning av tv-kanalerna 1, 2, 4, 24 och Kunskapskanalen? Jag är inte intresserad av andra kanaler.
Vill gärna ha fakta vad som gäller.
Man ska ha möjlighet att se på tv när man hyr en bostad. I hyreslagen står det att lägenheten ska vara brukbar, och med det förstås att man bland annat ska ha tv-mottagning i någon form.
Det ingår i hyran. Vad jag förstår har du tv-mottagning via antenn och det pågår någon slags renovering av huset där du bor. Det kan ju innebära att man för en tid får vara utan tv-mottagning för att arbete pågår.
Men om det bara handlar om en avklippt kabel och att det inte egentligen har med själva renoveringen att göra, borde ju det gå att ordna snabbt och enkelt kan man tycka. Du kan i så fall vända dig till hyresnämnden och begära att hyresnämnden förelägger hyresvärden att se till att du får tv-mottagning.
Här kan du som medlem i Hyresgästföreningen få svar på juridiska bostadsfrågor.
Skriv till
Hyresakuten
Hem & Hyra
Box 7514
103 92 Stockholm
Skicka frågor via e-post:
hyresakuten@hemhyra.se
Vi svarar på frågor av mer övergripande intresse och i den mån vi hinner.
Vill du ha snabbt svar vänd dig direkt till Hyresgästföreningen
Där hittar du också fler frågor och svar.