Utan varmvatten sedan jul – är kompensation möjlig?
Jag har en fråga om varmvatten. Bor i nybyggt hyreshus hos Uppsala Hem och har inte haft varmvatten sedan juldagen. Undrar om jag som hyresgäst kan få någon kompensation för detta?
Jag har gjort en felanmälan och fick som svar att det vart en läcka i källaren. Nu väntar reparatörerna på reservdelar. Jag kan inte duscha och tvätta normalt vilket drabbar mig.
Ja, du kan begära hyresreduktion. Huvudregeln är att du kan begära reduktion från tidpunkten du anmälde det tills att problemen är åtgärdade. Reduktionen kan handla om allt från 0 till 20 procent av hyran, beroende av om varmvattnet varit borta till och från eller om du varit helt i avsaknad av vatten. Ta hjälp av Hyresgästföreningen för bedömning.
Här kan du som medlem i Hyresgästföreningen få svar på juridiska bostadsfrågor.
Skriv till
Hyresakuten
Hem & Hyra
Box 7514
103 92 Stockholm
Skicka frågor via e-post:
hyresakuten@hemhyra.se
Vi svarar på frågor av mer övergripande intresse och i den mån vi hinner.
Vill du ha snabbt svar vänd dig direkt till Hyresgästföreningen
Där hittar du också fler frågor och svar.