Värden gömmer sig
Vi får aldrig svar från värden. Ringer, sms:ar och mejlar utan att få svar. Går vi hem till honom gömmer han sig. Vi upptäckte en vattenskada i ett kallförråd och försökte få kontakt, men icke! Vi har tidigare påpekat att vi önskar viss upprustning då inget gjorts på över 30 år, även här möts vi av total tystnad. Vad gör vi?
Skicka ett rekommenderat brev till värden och anmäl vattenskadan. Är det så att ni hyr ett enfamiljshus? I så fall kan en del av underhållet ligga på ert ansvar. Det ska i så fall framgå av kontraktet. Om inte kan du vända dig till hyresnämnden och begära åtgärdsföreläggande både vad gäller vattenskadan och eftersatt underhåll, men diskutera först saken med Hyresgästföreningens rådgivning.
Här kan du som medlem i Hyresgästföreningen få svar på juridiska bostadsfrågor.
Skriv till
Hyresakuten
Hem & Hyra
Box 7514
103 92 Stockholm
Skicka frågor via e-post:
hyresakuten@hemhyra.se
Vi svarar på frågor av mer övergripande intresse och i den mån vi hinner.
Vill du ha snabbt svar vänd dig direkt till Hyresgästföreningen
Där hittar du också fler frågor och svar.