Kändisarna gör reklam för tjänsten som visar sig vara ett laglöst land
Influencern Sofia Wistam har ”blivit frälst” av tjänsten. Sportjournalisten Patrick Ekwall skriver på Instagram att ”du kan skicka iväg skräpet till återvinningen och bestämmer själv priset”. Tjänsten som kändisarna talar så lyriskt om heter Tiptapp. Vi har grävt djupare i skräpappen och hittat en mycket mörk baksida. Ett laglöst land.
Utåt sett är Tiptapp en digital tjänst där människor hjälper varandra med flytt, att slänga skräp eller leveranser ersättning. Det låter nästan som välgörenhet. Vem som helst kan i appen lägga upp vad de vill ha ”hjälp med” att köra till tippen eller annan adress. Den som lägger upp annonsen bestämmer själv priset för tjänsten och väntar sedan på att någon ska nappa. När vi testade gick det på några minuter innan någon erbjöd sig att köra möblerna dit vi ville.
Flera saknar giltiga körkort
Vi frågade om vi fick åka med i bilen och fick då tillfälle att prata med förarna. Det visade sig vara något helt annat än vanliga personer som råkar ha plats över i sin lastbil på väg till tippen. Det är människor från fattiga länder som lever på detta. Av de 85 så kallade ”helpers” som vi får kontakt med är det inte en enda som har yrkestrafiktillstånd, trots att det krävs när man kör saker för betalning. Flera saknar till och med körkort.
22 av dem visar sig ha skulder eller betalningskrav. Sammantaget är det skulder på över åtta miljoner kronor. 20 av de 85, nästan var fjärde, är utredda eller dömda för brott. Misshandel är vanligast. Men också narkotikabrott, bokföringsbrott och olovlig körning förekommer. Flera kör också under falsk identitet.
Majoriteten av de slumpvis utvalda förarna har gjort över 100 körningar, trots att de saknar den företagsverksamhet som krävs.
De lever på att köra våra soffor och brädor till tippen. De kommer från Uzbekistan, Mongoliet och Syrien. Flera vi pratar med har jobbat i många år enbart med Tiptapp.
Dali och hennes man Iury kommer från östra Georgien och hörde talas om Tiptapp som ett sätt att försörja sig när de kom till Sverige på turistvisum. De köpte en skåpbil för 18 000 kronor och registrerade sig i appen. De körde för Tiptapp från morgon till kväll men resultatet blev ändå skulder och en förstörd rygg.
Tiptapp vägrar svara på våra frågor
Men för Tiptapp AB går det bättre. 2023 gjordes 1,3 miljoner hämtningar och Tiptapp tar 25 procent av intäkterna. Det året blev omsättningen 23,5 miljoner kronor.
Ändå vägrar Tiptapps vd Tim Bjelkestam svara på våra frågor. Som till exempel vad han har att säga till användare av Tiptapp som kan ha släppt in personer dömda för grov misshandel i sitt hem? Också Sofia Wistam tiger. Patrick Ekwall har ingen aning om hur Tiptapp kontrollerar vilka som kör för dem, trots att han har fått betalt för att göra reklam för dem i sociala medier.
Det är dags att öppna ögonen nu, alla Tiptappare!