Annons
Susanna Skarrie, Chefredaktör/ansvarig utgivare/vd

Väloljade politiker fattar inte allvaret

Susanna Skarrie

Allt ändrade sig när Esohe Jane Ilose började titta på svensk tv. Hon var en av alla de som upplever sig stå utanför det svenska samhället – och som heller inte såg vitsen med att rösta i riksdagsvalet. Men med tv:n kom nyfikenheten. ”Jag såg vad som hände ute i samhället och det väckte mitt intresse”, säger hon.

Det är inte missnöje eller rädsla för myndigheter som gör att folk inte röstar, menar hon. De förstår bara inte vitsen med att rösta.

Esohe bor i Gårdsten i Göteborg, den stadsdel i landet där valdeltagandet är allra lägst. Det visar våra unika siffror på hur många som röstar i de mest utsatta områdena (sidan 10). I Norra Gårdsten röstar bara var tredje röstberättigad.

I de 27 områden som vi listar ligger röstsiffrorna under 50 procent: varannan väljare tycker inte det är meningsfullt att gå till vallokalen. Siffrorna sjunker dessutom.

I landet som helhet stiger valdeltagandet däremot. Klyftorna växer. Hög arbetslöshet och låg medelinkomst är de faktorer som enligt forskarna påverkar valdeltagandet mest i negativ riktning. Även utländsk bakgrund spelar roll. På så vis är det ett klart misslyckande för integrationen.
Det är helt enkelt en klassfråga. Ju mindre man känner sig som en del av samhället, desto större är risken att man inte röstar.

Kommunstyrelsens ordförande i Göteborg, Ann-Sofie Hermansson, medger att de varit för långsamma och kraftlösa i sina satsningar. Men inte heller bostadsbolaget Gårdstensbostäder eller den lokala hyresgästföreningen har några bra idéer.

Företrädarna för de åtta största partierna kliar också sina huvuden. Deras satsningar är minst sagt halvhjärtade. En blandning av väloljat valmaskineri och påhopp på motståndarna som känns mycket långt från verkligheten. Politikerna verkar helt enkelt inte ha fattat allvaret i frågan.
Sorgligt, men inte omöjligt att göra något åt.

I Rosengård i Malmö har lokala krafter lyckats vända trenden. Där steg förra året valdeltagandet. Hemligheten? Många har hjälpts åt. Seddighe Sahrabaghi från Hyresgästföreningen har helt riktat in sig på kvinnorna och att få dem att sprida budskapet vidare till alla de känner: Det är viktigt att göra sin röst hörd!

Engagemanget måste börja lokalt, gärna med kvinnorna och ungdomarna, de som kanske står allra längst bort från makten. Då kan det börja hända saker. Något för politikerna att lära av!

Fler krönikor av Susanna Skarrie
Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.