Annons

1 700 kronor i böter – för kvarglömd tvätt

Sollefteå När Solatums hyresgäster inte ville ta hand om kvarglömd tvätt ryckte jouren ut och gjorde jobbet. Det blev snabbt en dyr service. Solatum började då konfiskera tvätten och kräva ägaren på lösensumma – upp till 1 700 kronor.
Foto: Pexel
Att konfiskera tvätt och kräva en "sanktionsavgift" kan vara direkt olagligt, menar Hyresgästföreningens jurist Juho Kinnunen.

Kommunala hyresvärden Solatum i Sollefteå fick regelbundet samtal från hyresgäster som var less på att ta reda på kvarglömda kläder i tvättstugan.

Städningen efter slarviga tvättare kostade tvättid för den som bokat tvättstugan.

Läs ocksåBritt-Marie, 85, har 150 meter till tvättstugan – vägras få egen maskin mot högre hyraEn dam i en tvättstuga.

Bostadsbolagets jour började då rycka ut för att hjälpa till.

– Jouren har fått tagit reda på de kläder som har hängt kvar och som legat blöta i tvättmaskinen samt städat av så att den hyresgäst som har tvättid så snabbt som möjligt ska få påbörja den, säger Petra Tarberg, bostadsbolagets kundchef.

Bristen på respekt för grannens tvättgöromål och de stigande jourkostnaderna ledde till att Solatum tog beslutet att debitera slarvern för kostnaden som utryckningarna utgjorde.

Läs ocksåDe gör film om tvättstugepolisen Lotte: ”En person vi alla stött på i vardagen”

Vardagar: 550 kronor.

Kvällar och helger: 1 700 kronor.

När jouren alltså städat upp i tvättstugan tog denne med sig de efterlämnade plaggen till kontoret på Djupövägen.

Läs ocksåSexbarnsfamilj ockuperade trapphuset med saker: "Skor och annat som måste förvaras"
”Vi ville få till en förändring”

– Att vi tagit med oss kläderna handlar om att vi inte vet vem som tvättat. Vi har då lämnat en lapp i tvättstugan att den som glömt att tömma sin tvätt ska kontakta oss.

I samband med utlämningen av tvätten fick ägaren en räkning i handen.

Annons

– Vi ville få till en förändring eftersom det inte fungerade med den vanliga informationen som vi sänder ut och som vi sätter upp i tvättstugan, förklarar Petra Tarberg.

Solatum har vid tidigare tillfällen debiterat hyresgäster för tvättslarv, berättar hon. Vilket snabbt rådde bot på problemet.

– Så vi tänkte att vi gör det igen.

Tvättböter återinfördes således, i april 2021.

Hur många gånger har ni fått ta till de här åtgärderna efter det?

– Vi har vid några tillfällen efter informationen fått åka ut och tagit reda på kläder och debiterat hyresgästen för upplåsning av tvättstugan beroende på om det är under jour- eller dagtid. Sedan i slutet av sommaren har vi inte haft den här problematiken längre.

Hot och vite lönade sig alltså. Men kommer hädanefter inte att upprepas.

För när Hyresgästföreningens jurist Juho Kinnunen fick kännedom om saken reagerade han direkt.

– Det finns ingen rätt för hyresvärden, eller någon annan heller för den delen, att omedelbart konfiskera till exempel kläder från en tvättstuga och kräva lösen för dessa. Det kan i värsta fall vara direkt olagligt då det i praktiken leder till att ägarens besittning över föremålet inskränks, förklarar han.

Annons

Han tillägger att den ”sanktionsavgift” som hyresvärden krävt för återlämnande av kläderna inte heller är reglerad i hyresavtalet. Vilket därför gör det ogiltigt.

Hade de debiterade hyresgästerna kunnat strunta i att betala?

– De hade absolut kunnat bestrida fakturan eftersom den tycks helt orimlig.

Hyresgästföreningens informativa samtal med Solatum har satt p för fler böter.

– Bestämmelsen har vi nu tagit bort då vi fått upplysning om att vi ej kan fortsätta debitera kostnaden då vi inte har nåt avtal på det, säger Petra Tarberg.

Hädanefter får hyresgästerna som irriterar sig på andras efterlämnade tillhörigheter göra som i de flesta andra tvättstugor:

Lägga dem i en tunna eller påse märkt ”Kvarglömt”.

Tvättstugorna i Solatums fastigheter kommer nu istället förses med kärl för kvarglömda tillhörigheter. För att inte riskera att bryta mot lagen.

Fakta: Då har hyresvärden rätt att beslagta

Det undantag då en hyresvärd får rätt till kvarlämnad egendom är de fall där hyresgästen lämnat kvar egendom och en specifik tidsfrist löpt ut.
Tre månader i de fall där hyresvärden anmanat hyresgästen att hämta sakerna och sex månader i de fall där anmaning inte skett.

Läs också Missbrukar kameror för att trakassera och vräka - "straffet": myndigheten skickar brev Här är hyresvärdarna med flest kameror - nästan varannan skaffar fler: "Efterfrågas starkt"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.