Annons

10 000 hyresgäster i Södertälje slipper hyreshöjning

Södertälje Telge Bostäder och Telge Hovsjö höjer inte hyran 2017 i avvaktan på att en ny hyresmodell ska tas fram. Är en ny modell på plats i sommar slipper hyresgäster höjning 2017 och 2018.

Telge Bostäder, Telge Hovsjö och Telje Fastigheter och Hyresgästföreningen region Stockholm har kommit överens om att ta fram en ny hyresmodell för de 10 755 hyresgästerna. Målet är att vara klara den första juli 2017 och under tiden får hyresgästerna ingen årlig hyreshöjning. Kommer parterna överens om en ny hyresmodell så ska den införas 1 januari 2019 vilket innebär att hyresgästerna slipper årlig hyreshöjning under både 2017 och 2018. Kommer parterna inte överens höjs hyran med 0,75 procent från första juli 2017.

Juan Copovi Mena, vd för Telge Bostäder med 9 100 lägeneheter och Telge Hovsjö med 1655 lägenheter, tror att en modell kommer att vara klar nästa sommar.

Läs ocksåHyreshöjningen klar hos Salabostäder – för tre år framåt: ”Viktigt att få en nedåtgående trend”

– Vi har bra samtal med Hyresgästföreningen så jag tror vi kommer att lösa det här så att hyrorna inte höjs under 2017 och 2018, säger han.

Den nya modellen innebär att vissa hyresgäster, som man bedömer ligger för högt, kommer att få frysta hyror under några år, medan andra får en höjning eller oförändrad hyra. Syftet med att göra om den nuvarande systematiserade hyressättningen är att hyrorna ska bli mer rättvisa och logiska att förstå för hyresgästerna.

–Det skulle kunna bli så att hyrorna i miljonprogramsområden som Hovsjö sänks medan hyrorna i centrala Södertälje höjs. Hovsjö subventionerar mer attraktiva områden som city och Pershagen, säger Juan Copovi Mena.

Annons
Läs ocksåTelge Bostäder höjer hyran med 5,95 procent – får extrahöjning för 2023

Tanken med den nya hyresmodellen är att hyran bättre ska hänga ihop med folks värderingar och att likadana lägenheter ska ha samma hyra, något som inte är fallet idag. I praktiken går det till så hyresgästerna får svara på frågor om hur de värderar saker som standard, närhet till service och förvaltning. Sedan ska bolagen och Hyresgästföreningen ta fram ett poängsystem där massor av saker poängsätts, alltifrån antal rum, standard på köket, läget i huset, tillgång till balkong, närhet till service i form av affär och vårdcentral. En lägenhet med många rum, nytt kök, högt upp i huset, bra förvaltning och nära till service får högre poäng och hyra än en lika stor lägenhet med sämre läge, standard och förvaltning, utan balkong på bottenplan.

– Nu ska vi och Hyresgästföreningen under våren förhandla om hur många poäng olika saker ska få. Jag tror vi är ganska överens men det kommer nog att bli en del diskussioner om hur höga poäng vissa saker ska ha, säger han.

Per Björklind, förhandlingschef på Hyresgästföreningen välkomnar den nya modellen som han kallar mer logisk och som ska göra det lättare för hyresgästerna att förstå varför de betalar den hyra de gör. Tanken att den nya modellen ska införas för alla nya hyresgäster som flyttar in i en lägenhet efter första juli. För befintliga hyresgäster kommer de nya hyrorna att införas första januari 2019 och fasas in under ett visst antal år.

Läs ocksåOväntat besked - hyresgäster med höga hyror slipper hyreshöjning i två år

– Vi tycker det här är jättebra och jag tror att det finns alla förutsättningar till att ha en ny modell på plats nästa sommar, säger han.

Annons

Telge Bostäder vill inte att det ska bli ett nollsummespel, utan att den totala hyran som hyresgästerna betalar ska bli högre än idag eftersom de hävdar att de inte får täckning för sina kostnader. Per Björklind är inte lika pigg på att hyresgästkollektivet ska betala mer hyra i framtiden. Men tycker att det viktigaste är att hitta rätt hyra för de olika lägenheterna.

– Vår ambition är att inte hyresnivån totalt sett ska öka. Men det här är inte enkelt och jag vet att vi kommer att bli kritiserade av vissa. Men de flesta tycker att det är bra att man har hyror som är logiska utifrån hur människor värderar sin lägenhet och sitt område, säger han.

Läs också Radonproblem inte lösta – över 100 hyresgäster bor i lägenheter med höga radonhalter Efter fem års arbete: Stockholms nya hyresmodell skrotas

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.