1,1 miljoner kronor tillbaka till medlemmarna i Norrland
Hyresgästföreningens jurister hjälper medlemmar i olika bostadsrelaterade ärenden. Ofta handlar det om pengar, som värden kräver dem på eller som de har rätt att få tillbaka.
– Det kan till exempel handla om skadeståndskrav vid avflyttning som har bestridits. Eller krav på nedsatt hyra vid störningar i boendet som Hyresgästföreningens jurister har drivit för medlemmars räkning, säger Niclas Sundell, Hyresgästföreningens enhetschef för juridiken i region Norrland.
Enligt hans sammanställning handlar det hittills i år om totalt 1,1 miljoner eller i snitt cirka 11 000 kronor som respektive medlem har tjänat alternativt sparat.
Insatsen ser Niclas Sundell som ett kvitto på att Hyresgästföreningens juridiska kompetens gör skillnad och skapar medlemsnytta.
– Vi gör förstås även andra insatser som är av värde för våra medlemmar, som inte går att räkna i kronor och ören. Som när vi hjälper hyresgäster att få bo kvar i sina hem och det kan ju naturligtvis inte värderas i pengar.
Mer konkreta exempel på ärenden som direkt kan omvandlas i kronor är om hyresgästen inte har kunnat använda sitt boende till fullo på grund av störningar, haft en trasig diskmaskin under längre tid eller av andra orsaker drabbats av ett så kallat ”men i boendet”.
– Har man fått in ohyra i lägenheten och värden inte agerar, trots felanmälan, kan man också ha rätt till en viss kompensation, säger Sundell. Eller om hyresgästen fått en ”flyttnota” på orimligt höga belopp för skador i bostaden som kan bestridas av juristerna.