1,7 miljoner kronor tillbaka till medlemmarna i Norrland
En viktig del av medlemskapet i Hyresgästföreningen är möjligheten att få juridiskt stöd. Kostnadsfritt.
Under 2019 fick hundratals medlemmar i Norrland hjälp av juridikenheten i olika boendetvister.
Ibland handlar tvisten om pengar. Exempelvis återbetalning av ”överhyra”, brister i boendet eller felaktigt krav för åtgärder efter utflyttning.
– Sammanlagt har vi sparat in cirka 1 735 000 kronor, fördelat på 250 medlemmar, säger Niclas Sundell, chef juridikenheten.
Insatsen ser han som ett kvitto på att Hyresgästföreningens juridiska kompetens gör skillnad och skapar medlemsnytta.
– Vi gör förstås även andra insatser som är av värde för våra medlemmar, som inte går att räkna i kronor och ören. Det kan till exempel vara när vi hjälper hyresgäster att få bo kvar i sina hem och det kan ju naturligtvis inte värderas i pengar, säger Sundell.
Mer konkreta exempel på ärenden som direkt kan omvandlas i kronor är om hyresgästen inte har kunnat använda sitt boende till fullo på grund av störningar, haft en trasig diskmaskin under längre tid eller av andra orsaker drabbats av ett så kallat ”men i boendet”.
– Har man fått in ohyra i lägenheten och värden inte agerar, trots felanmälan, kan man också ha rätt till en viss kompensation, säger Sundell.
Eller om hyresgästen fått en ”flyttnota” på orimligt höga belopp för skador i bostaden som kan bestridas av juristerna.
De drygt 1,7 miljoner kronorna som juristerna i Norrlandsregionen sparat in åt medlemmarna under 2019 fördelat över länen:
Västerbotten: cirka 549 000 kronor
Norrbotten: cirka 427 000 kronor
Jämtland/Härjedalen: cirka 126 000 kronor
Västernorrland: cirka 633 000 kronor