1,8 miljoner kronor tillbaka till medlemmar

Norrbotten Hyresgästföreningens jurister har hjälpt medlemmar med 200 boendetvister. Under 2016 har knappt 1,8 miljoner kronor sparats in.
Foto: Kristina Wahlgren

En tvist med hyresvärden kan handla om både det ena och det andra. Till exempel kan det röra sig om ett trasigt handfat, som inte åtgärdas. Dels handlar det givetvis om att det åtgärdas. Men också kan det vid sådana tillfällen bli aktuellt med nedsättning av hyran, skadestånd eller ersättningar.

Hyresgästföreningens medlemmar i Norrland fick under förra året hjälp av föreningens jurister vid cirka 200 tillfällen. Sammanlagt har den juridiska hjälpen inneburit att 1 762 993 kronor sparats in till förmån för medlemmarna. Det betyder en ökning med drygt 40 procent jämfört med året innan.

Läs ocksåHär vill kommunala värden höja hyran med 17 procent - hyresgästen Agneta: ”Det här är Knivsta, inte Monaco”Tudelad bild. Den till vänster föreställer en kvinna i 60-årsåldern med kortklippt grått hår och glasögon med svarta bågar. Hon tittar rakt in i kameran med allvarlig min. Bilden t h föreställer Knivsta stationshus med ett tåg framför.

– Det känns bra att vi kunnat hjälpa våra medlemmar att få rätt i dessa tvister och visa att vi med vår kompetens kan göra skillnad. Och skapa medlemsnytta, säger Niclas Sundell, chef vid juridikenheten hos Hyresgästföreningen region Norrland.

 

Fakta: Så här fördelades pengarna i länen

Jämtland/Härjedalen: 281 692 kr

Västernorrland: 593 237 kr

Västerbotten: 592 521 kr

Norrbotten: 295 543 kr.

Läs också Flyttade utomlands – värden får ändå inte säga upp henne Christopher slapp betala femtiolapp när värden plockade ner skylten ”Hemlig” villa och familj avslöjade i sociala medier – nu sägs hyresgästen upp Så illa kunde det ha gått när hyresvärden ville gottgöra för sitt misstag

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.