21 000 kronor i ersättning för vägglusproblem
– Jag tror inte att de flesta känner till att de har rätt att få avdrag på hyran om de drabbats av skadedjur, säger ärendehandläggare Johan Hermansson på Hyresgästföreningen i Sundsvall.
Men det har de enligt hyreslagen. Ohyra räknas som en brist i boendet och då ska inte hyresgästen behöva betala full hyra fram till dess att problemet är löst. Det finns dessutom en lista framtagen som talar om hur stort avdraget bör vara. Varje ärende behandlas ändå enskilt och avdragen är en bedömningsfråga.
På Tivolivägen dök vägglusproblemen upp i november 2011 och det dröjde ända till i september i år innan Anticimex ansåg att lägenheterna var färdigsanerade och problemet helt borta.
– Men vägglössen kom och gick. Under vissa perioder syntes de inte till, men kom sedan tillbaka. Jag fick därför göra en uppskattning av hur många dagar varje hyresgäst sammanlagt ansågs ha en brist i boendet och göra en bedömning utifrån det.
Enligt avdragslistan, som baseras på rättspraxis och tidigare överenskommelser mellan Hyresgästföreningen och fastighetsägare, bör hyresreduceringen för vägglöss vara 15 procent av månadshyran uppdelat per dygn. Men Johan krävde ändå 20 procents avdrag.
– Hyresvärden kunde ha agerat snabbare och varit mer samarbetsvillig för att få bort problemet så fort som möjligt. Saneringen tog onödigt lång tid. Jag ansåg därför att det var rimligt med några procents påslag, säger han. En hyresgäst hade även haft problem med råttor och i det fallet krävdes 30 procents avdrag.
Medan ärendet pågick deponerades hyresgästernas hyror, vilket betyder att hyresgästen betalar in sin hyra som vanligt, men till Länsstyrelsen istället för hyresvärden.
Efter en del påtryckningar har nu värden gått med på att betala tillbaka den begärda summan, sammanlagt 21 090 kronor, till fyra hyresgäster. Ett ärende är fortfarande oavslutat så det kan framöver bli fråga om ytterligare utbetalningar.
Det är väldigt sällan som hyresgäster får ersättning för problem med skadedjur. Trots att problemet ökat med 500 procent de senaste fem åren, enligt Anticimex. Både nationellt och i Norrland.
Varför är det inte fler som får ersättning?
– Jag tror som sagt att många inte känner till att de har rätt till det eftersom många värdar säger nej om de frågar dem direkt. Men vänder man sig till oss istället kan vi driva ärendet och se till att hyresgästen får den ersättning den har rätt till. Förutsatt att man är medlem i Hyresgästföreningen förstås, säger Johan Hermansson.
Men det finns en del krav på hyresgästen också. Exempelvis att man ska meddela hyresvärden direkt när problemet uppstår, vilket man oftast upptäcker genom att man får bett på kroppen nattetid. Problemet får heller inte vara självförvållat, man måste alltså vara uppmärksam så att man inte själv tar in krypen i bostaden via till exempel en resväska eller ett loppisfynd. Då kan hyresgästen istället bli skadeståndsskyldig. Men värden ska alltid, oavsett hur ohyran kommit in, stå för saneringskostnaderna.