”Risken är att hyresgästerna hinner flytta”

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg De långa handläggningstiderna i Göteborgs hyresnämnd drabbar hyresgästerna. "Risken är att hyresgäster hinner flytta innan ärendet tas upp", säger Ludvig Hansson på Hyresgästföreningen.
Foto: Nils-Olof Larsson
Ludvig Hansson, förhandlare på Hyresgästföreningen i region BohusÄlvsborg-Skaraborg, anser att Hyresnämndens långa handläggningstider drabbar hyresgästerna.

Hyresnämnden i Göteborg har landets längsta handläggningstider. Det rapporterade Hem & Hyras i tisdags. I genomsnitt dröjer det 11,3 månader innan ett ärende avgörs i Göteborgs hyresnämnd. Ludvig Hansson är förhandlare på Hyresgästföreningen i region BohusÄlvsborg-Skaraborg. Han menar att hyresgästerna drabbas av de långa väntetiderna på flera sätt.

– Dels ökar risken för en retroaktiv höjning av hyran, säger han och tar ett exempel:

Läs ocksåKöket brann ner - hyresgäst skyller på kattenKatt brand allmänfarligvårdslöshet

– Säg att en hyresvärd vill höja hyran och driver ärendet till hyresnämnden. Om det då tar närmare ett år innan nämnden fattar sitt beslut och värden får rätt till höjningen. Då får hyresgästen betala retroaktivt, alltså i efterhand, för de månader som gått.

De långa väntetiderna orsakar även problem vid tvister som rör så kallad förhandlingsordning. Det vill säga, det avtal som säger att en hyresvärd är skyldig att förhandla innan hyran kan höjas. Enligt Ludvig Hansson är de här ärendena lågt prioriterade hos hyresnämnden något som leder till extra långa handläggningstider.

– Jag kan förstå att det är så. Men problemet är att vår bevisning ofta bygger på att vi delar ut en enkät där hyresgästerna får svara på om de vill ha förhandlingsordning eller inte. Och risken är att hyresgäster hinner flytta innan ärendet tas upp och då faller vår bevisning, säger Ludvig Hansson.

Läs ocksåOla bodde granne med "bordellen i källaren": Hörde ung man erkänna för polisenBildcollage: Man som tittar in i kameran syns på bilden liksom britsen i ett massagerum

Följden blir att Hyresgästföreningen får svårt att hjälpa en grupp hyresgäster att få en skälig hyra. Men bristen på förhandlingsordning kan drabba hyresgästerna på fler sätt.

– Att få en förhandlingsordningen är ofta ett första steg. När den väl är på plats kan vi på Hyresgästföreningen även agera och stötta hyresgästerna i andra frågor som rör deras boende, säger Ludvig Hansson.

Läs också Allmännyttans expert: Tveksamt hyra ut till thaisalonger – nackdelarna överväger Kommunala bostadsbolag hyr ut till förtäckta bordeller: Nöjesprofilen en av kunderna Företag bötfälls efter att treåring fick livsfarlig stöt av motorvärmarstolpe

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.