Annons

”Risken är att hyresgästerna hinner flytta”

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg De långa handläggningstiderna i Göteborgs hyresnämnd drabbar hyresgästerna. "Risken är att hyresgäster hinner flytta innan ärendet tas upp", säger Ludvig Hansson på Hyresgästföreningen.
Foto: Nils-Olof Larsson
Ludvig Hansson, förhandlare på Hyresgästföreningen i region BohusÄlvsborg-Skaraborg, anser att Hyresnämndens långa handläggningstider drabbar hyresgästerna.

Hyresnämnden i Göteborg har landets längsta handläggningstider. Det rapporterade Hem & Hyras i tisdags. I genomsnitt dröjer det 11,3 månader innan ett ärende avgörs i Göteborgs hyresnämnd. Ludvig Hansson är förhandlare på Hyresgästföreningen i region BohusÄlvsborg-Skaraborg. Han menar att hyresgästerna drabbas av de långa väntetiderna på flera sätt.

– Dels ökar risken för en retroaktiv höjning av hyran, säger han och tar ett exempel:

Läs ocksåMamman slarvade med hyran - fängelsedömd dotter vräksÖrebrobostäders röda logga och ett montage av en siluett bakom galler

– Säg att en hyresvärd vill höja hyran och driver ärendet till hyresnämnden. Om det då tar närmare ett år innan nämnden fattar sitt beslut och värden får rätt till höjningen. Då får hyresgästen betala retroaktivt, alltså i efterhand, för de månader som gått.

Annons

De långa väntetiderna orsakar även problem vid tvister som rör så kallad förhandlingsordning. Det vill säga, det avtal som säger att en hyresvärd är skyldig att förhandla innan hyran kan höjas. Enligt Ludvig Hansson är de här ärendena lågt prioriterade hos hyresnämnden något som leder till extra långa handläggningstider.

– Jag kan förstå att det är så. Men problemet är att vår bevisning ofta bygger på att vi delar ut en enkät där hyresgästerna får svara på om de vill ha förhandlingsordning eller inte. Och risken är att hyresgäster hinner flytta innan ärendet tas upp och då faller vår bevisning, säger Ludvig Hansson.

Läs ocksåStruntade i att förhandla hyra – Tvingas till 275 000 kronor i skadeståndI flera år lät Husia AB sina hyresgäster i Lysekil betala för mycket i hyra. Men efter att Hyresgästföreningens Ludvig Möller utrett saken har bolaget nu både tvingats återbetala en halv miljon till hyresgästerna och 275 000 kronor i skadestånd till Hyresgästföreningen.

Följden blir att Hyresgästföreningen får svårt att hjälpa en grupp hyresgäster att få en skälig hyra. Men bristen på förhandlingsordning kan drabba hyresgästerna på fler sätt.

Annons

– Att få en förhandlingsordningen är ofta ett första steg. När den väl är på plats kan vi på Hyresgästföreningen även agera och stötta hyresgästerna i andra frågor som rör deras boende, säger Ludvig Hansson.

Läs också Här är dina verktyg när värden inte gör sitt jobb Svartuthyrning avslöjad efter kidnappning – hyresgäst sägs upp Kvinna spred skräck i huset – grannar fick söka vård för oro och ångest

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.